Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
05 mars 2019 15:27
Del på Facebook
Skissen av det nye kulturhuset på Kongens plass i Kristiansund.
Skissen av det nye kulturhuset på Kongens plass i Kristiansund.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søknad om nytt opera- og kulturhus i Kristiansund er oversendt Kulturdepartementet. Prosjektet er skalert ned i henhold til bestillingen fra departementet.  Det melder Kristiansund kommune i en pressemelding i dag.

Både kultursjef Eigunn Stav Sætre og eiendomssjef Roald Røsand er svært godt fornøyd med resultatet.

– Det har vært en krevende og intensiv prosess, men vi opplever at samtlige aktører i prosjektet har gått inn i arbeidet med stor innsatsvilje og bidratt til å finne gode løsninger som ivaretar innhold og funksjonalitet i bygget, samtidig som vi har kutta nesten 5 000 m2, sier Stav Sætre.

Kristiansund kommune fikk tidligere tildelt kr. 5 mill. for revidering av prosjektet «Nytt opera- og kulturhus i Kristiansund» etter at tidligere omsøkt prosjekt ble funnet for omfattende og burde nedskaleres. Staten ønsket et nytt revidert prosjektforslag og ny søknad før det kunne tas stilling til medvirkning. Det ble også lagt til grunn at en eventuell statlig medvirkning med investeringstilskudd ville ha en øvre ramme på 150 mill. kroner, hvorav 100 mill. kroner knyttes til lokaler for Operaen i Kristiansund og 50 mill. kroner til lokaler for Nordmøre museum.

Etter en mulighetsstudie rundt nedskaleringen, utført av kristiansund kommunes prosjektgruppe, arkitekter, konsulenter og øvrige aktører, ble det avklart at det var mulig å nedskalere prosjektet tilstrekkelig uten å kompromisse på nødvending funksjonalitet og kvalitet i bygget.

Det nye bygget har en kostnadsramme på 690 mill kontra ca. 868 millioner kroner fra tidligere prosjektforslag.

Stat og fylke skal bidra med 150 millioner kroner hver.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse