Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
29 mars 2019 22:32
Del på Facebook
Når Telenor starter overgangen fra kobberkabler til fiber- og mobilnett, risikerer bygdefolk over hele landet å stå uten bredbåndsforbindelse i flere år. Foto: Berit Roald / NTB scanpix.
Når Telenor starter overgangen fra kobberkabler til fiber- og mobilnett, risikerer bygdefolk over hele landet å stå uten bredbåndsforbindelse i flere år. Foto: Berit Roald / NTB scanpix.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når Telenor starter overgangen fra kobberkabler til fiber- og mobilnett, risikerer bygdefolk over hele landet å stå uten bredbåndsforbindelse i flere år.

Mens arbeidet med å bygge ut fiberlinjer i store deler av landet pågår fram til 2023, vil Telenor nemlig slutte å vedlikeholde de gamle kobberkablene.

Det betyr at dersom noe går galt med de gamle linjene, og man ikke har tilgang til 4G, risikerer man å ikke ha noen form for internett-dekning.

– Det vil helt sikkert være noen som mister bredbåndsforbindelsen allerede dette kvartalet, sier Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen, til NRK.

Vestvågøy i Lofoten er blant kommunene som rammes. Ordfører Remi Solberg (Ap) sier han frykter dette vil gjøre det enda mindre attraktivt å bo utenfor bysentrene. Han får støtte fra partiets talsperson for telekommunikasjon, Øystein Langholm Hansen, som sier han vil prøve å få stengningen av kobbernettet utsatt til det kommer et alternativ.

– Internett må sidestilles med elektrisitet. Telenor sier at de ikke bryr seg om kundene i denne saken. Folk kan bli sittende i en digital skygge, sier han til NRK.

Hans Jørgen Enger, fungerende direktør i konkurranseavdelingen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), sier at et nytt EU-reglement nylig ble vedtatt som kan innebære at det blir leveringsplikt på bredbånd i Norge. Dette regelverket gjelder imidlertid ikke ennå.

Han sier det per i dag er noen hundre husstander i Norge som mangler muligheten til en bredbåndsforbindelse.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse