DNB avslutter avtalen om å levere banktjenester gjennom Posten og Post i Butikk. Posten arbeider med å få på plass en ny bankavtale.
Postens bankavtale med DNB, som utløper 31.12.2019, har vært til ordinær reforhandling. DNB har ønsket å få med resten av det norske bankfellesskapet på Post i Butikk-løsningen uten at dette har ført fram. I mangel av en felles bankløsning har DNB valgt å la avtalen med Posten utløpe, melder Posten.
Helt siden 1950 har Posten hatt banktjenester gjennom sitt ekspedisjonsnett. Dagens avtale med DNB ble inngått i 2013.
– Vi synes det er synd at det ikke har vært mulig å få til en ny avtale om banktjenester i postnettet. Vi vil sammen med DNB jobbe for å finne gode overgangsløsninger, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.
DNB og Posten tar sikte på at endelig avslutning av avtalen vil skje i løpet av 2020.
Posten har i dag plikt til å tilby grunnleggende banktjenester gjennom landposttjenesten. DNB har også sagt opp denne avtalen.
– Vi tar denne forpliktelsen svært alvorlig og vil i samarbeid med myndighetene jobbe for å finne en videre løsning for banktjenester gjennom landpostnettet, sier Eckhoff.
Postbanken ble fusjonert med DNB ASA i 1999. Samtidig ble det inngått samarbeidsavtale med Posten Norge. Posten har senere inngått nye avtaler med DNB etter konkurranseutsetting av tilbudet i 2005 og senest i 2013.
(©NTB)