Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 april 2019 22:55
Del på Facebook
Kun halvparten av befolkningen hørte daglig på radio i fjor. Det er nytt bunnivå. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Kun halvparten av befolkningen hørte daglig på radio i fjor. Det er nytt bunnivå. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bare rundt halvparten av befolkningen lyttet til vanlig radio (FM, dab eller lokalradio), nettradio eller begge deler daglig i 2018. Det er bunnrekord.

Gjennomsnittlig lyttertid i befolkningen var på 1 time og 8 minutter, viser tall fra undersøkelsen Norsk Mediebarometer, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

– Dette er både den laveste andelen radiolyttere og den laveste lyttertiden vi har målt i løpet årene undersøkelsen har vært gjennomført, sier Emma Castillo Schiro, som er ansvarlig for Norsk Mediebarometer 2018.

Tallene viser at 71 prosent av befolkningen lyttet til radio daglig i 1991, før andelen falt gradvis fram mot 2000 da den stabiliserte seg på mellom 54 og 60 prosent fram til 2016, da det begynte å gå nedover igjen.

38 prosent av befolkningen hørte på DAB-radio daglig i fjor. Det er en økning fra 33 prosent året før. Antallet som har DAB-radio hjemme har økt fra 65 prosent i 2017 til 72 prosent i fjor. Så vidt over halvparten – 51 prosent – har DAB-radio i bilen.

NRK P1 er landets største kanal når det gjelder antall lyttere, mens P4 er på andreplass. P3 og Radio Norge følger rett bak. NRK P1 alene har en lytteroppslutning på 14 prosent, mend alle NRK-kanalene til sammen har en oppslutning på 27 prosent.

Antallet som hører på nærradio er 8 prosent, opp med 2 prosent fra 2017.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse