Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 mai 2019 18:54
Del på Facebook
Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) mener maskiner med kunstig intelligens blant annet kan ta over rutineoppgaver hos Nav. Her med digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) og Nav-direktør Sigrun Vågeng. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) mener maskiner med kunstig intelligens blant annet kan ta over rutineoppgaver hos Nav. Her med digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) og Nav-direktør Sigrun Vågeng. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Maskiner kan ta over rutineoppgaver i Nav, foreslår arbeidsminister Anniken Hauglie (H). Hun mener kunstig intelligens kan effektivisere offentlig sektor.

Regjeringen skal nå utarbeide en strategi for kunstig intelligens. Det vil bli det første viktige skrittet når det gjelder hvordan og på hvilke områder myndighetene ser for seg å kunne bruke kunstig intelligens, sier Anniken Hauglie (H) til Aftenposten.

– Et eksempel kan være at maskinene tar over stadig flere rutineoppgaver, slik at ansatte i Nav kan bruke mer tid på å hjelpe hver enkelt bruker, sier Hauglie.

Hun mener norske politikere henger etter på feltet kunstig intelligens, eller AI (artificial intelligence).

Hauglie understreker at bruk av kunstig intelligens også representerer store utfordringer, for eksempel når det gjelder personvern og påpeker at man fort kan snuble i etiske problemstillinger.

– Det vil ikke være i Norges interesse at dette skal havne i private monopolisthender. Bruk innenfor offentlige tjenester vil selvsagt kreve særskilt regulering, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse