Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 juni 2019 23:18
Del på Facebook
Fraktselskapet FedEx etterforskes av kinesiske myndigheter etter at pakker sendt av Huawei til selskapets kontorer i Asia, havnet i Memphis i USA. FedEx beklager og sier det dreier seg om en feil. Bildet viser FedEx-standen under China International Import Expo i Shanghai i november. Foto: Ng Han Guan / AP / NTB scanpix
Fraktselskapet FedEx etterforskes av kinesiske myndigheter etter at pakker sendt av Huawei til selskapets kontorer i Asia, havnet i Memphis i USA. FedEx beklager og sier det dreier seg om en feil. Bildet viser FedEx-standen under China International Import Expo i Shanghai i november. Foto: Ng Han Guan / AP / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kinesiske myndigheter har startet etterforskning av FedEx etter at pakker sendt av Huawei ble omdirigert til USA, melder statlige kinesiske medier.

Saken ses i sammenheng med det stadige økende spenningsnivået mellom USA og Kina på handelsområdet. Amerikanske myndigheter har innført en rekke sanksjoner mot telegiganten Huawei.

Ifølge nyhetsbyrået Xinhua førte omdirigeringen til at «klientens rettigheter og interesser ble alvorlig skadelidende».

Fire forsendelser med dokumenter sendt fra Huawei ble brakt til FedEx-hovedkvarteret i Memphis i den amerikanske delstaten Tennessee, og ikke til Huawei-kontorer i Asia, dit de egentlig skulle.

Beklager

Fed Ex beklager hendelsen og sier pakkene ble sendt feil ved et uhell. Selskapet understreker at ingen har instruert dem til å omdirigere pakkene.

Representanter for Huawei setter imidlertid spørsmålstegn ved om det virkelig var en feil.

Etterforskningen blir kjent samme dag som Kinas toll på amerikanske varer til en verdi av 60 milliarder dollar trer i kraft. En mengde nye varer er belagt med toll på mellom 5 og 25 prosent, som et svar på USAs president Donald Trumps beslutning om å øke tollen på kinesiske importvarer til en verdi på 200 milliarder dollar til 25 prosent.

Svarteliste

Den kinesiske TV-kanalen CCTV omtalte saken om pakkene, og bemerket samtidig at Kina har etablert en liste over «upålitelige» personer og selskaper som ikke vil få handle med landet.

– Etterforskningen blir en advarsel til andre utenlandske selskaper, het det i kanalens innslag.

Listen over upålitelige handelspartnere ble kunngjort før helgen, og vil bli satt opp etter modell av den det amerikanske handelsdepartementet bruker for å utelukke kinesiske selskaper – som for eksempel Huawei.

En svartelisting vil kunne ramme selskaper som Apple og Nike, som trenger Kina både som underleverandør og marked.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse