Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 juni 2019 23:45
Del på Facebook
Lørdag blir det demonstrasjoner over hele Oslo mot de over 50 nye bomstasjonene som settes opp. Totalt er det nå 83 bomstasjoner i hovedstaden. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Lørdag blir det demonstrasjoner over hele Oslo mot de over 50 nye bomstasjonene som settes opp. Totalt er det nå 83 bomstasjoner i hovedstaden. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Både Fremskrittspartiet og Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) vil avholde demonstrasjoner mot de over 50 nye bomringene som åpner i Oslo lørdag.

Med den siste økningen blir det totale antallet bomstasjoner i Oslo 83, og alle disse vil få besøk av aksjonister lørdag.

Cecilie Lyngby er andrekandidat for FNB i Oslo og arrangør av aksjonen «Ja til miljø – nei til bompenger». 1.400 har sagt at de skal delta på Facebook, mens 4.300 har meldt at de er interesserte.

– Dette er ingen demonstrasjon, men en markering. Jeg oppfordrer alle som er imot de nye bompengene til å møte opp ved sin bom, sier Lyngby til Romerikes Blad.

I tillegg til Facebook-aksjonen vil folk fra FNB også ha aksjoner ved bomringer på Torshov, Ryen, Majorstuen og Bygdøy.

Frp med på leken

Også Frp vil troppe opp ved flere av bomstasjonene for å markere sin motstand mot bompengestasjonene, skriver Aftenposten. Partiets førstekandidat i Oslo, Aina Stenersen, har overfor NTB beskrevet bompengepolitikken til det sittende byrådet med Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne som «hinsides».

– Dette bomprosjektet er hinsides all fornuft. Raymond Johansen (Ap) og byrådet hans skal nå bruke bilistene som en melkeku for investeringer og drift som kommunen burde finansiert selv, sa hun til NTB fredag.

FNB er blitt en farlig konkurrent for Frp, som til tross for lovnader om å fjerne bomringene i 2013 ikke har fått gjennomslag for dette etter seks år i regjering. FNB har gjort det skarpt på flere meningsmålinger på Vestlandet, men foreløpig ikke slått gjennom i Oslo.

Under Frps regjeringstid har antallet bomstasjoner økt med 44 prosent. Partiets samferdselspolitikere på Stortinget framholder at det skyldes manglende stortingsflertall for fjerning av ordningen.

I tillegg har samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) understreket at bompengeandelen går ned mens veiinvesteringene går den andre veien.

Støtte bak miljøpolitikken

98 prosent av inntektene fra bomringen i Oslo går til andre formål enn vei. Likevel har byrådets miljøpolitikk bred støtte blant befolkningen i hovedstaden.

46 prosent av de spurte er «stort sett positive» til å få bilene ut av den innerste sentrumskjernen i hovedstaden, mens én av tre er negative, ifølge en undersøkelse Sweco har gjort for Oslo kommune.

Samtidig mener 85 prosent av de spurte at det er bra at sykkelveiutbygging prioriteres, ifølge en holdningsundersøkelse om sykling i Oslo. Tre av fire innbyggere sier også at de støtter byens klimamål.

– De har full rett til å demonstrere og ytre sin mening. Men jeg tror de må innse at alternativet til bomringen i Oslo er at de får en dårligere by, med dårligere luft og dårligere forhold – ikke bare for syklende, gående og kollektivreisende, men også for bilistene, sier fungerende byråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG) til Aftenposten.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse