Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 juni 2019 22:00
Del på Facebook
Partileder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug møtte onsdag kveld pressen etter Fremskrittspartiets ekstraordinære landsmøte om bompenger. Siv Jensen har dårlig tid. Om 14 dager skal partiet stemme ja til å øke bompengeutgiftene med 15. milliarder kroner. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Partileder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug møtte onsdag kveld pressen etter Fremskrittspartiets ekstraordinære landsmøte om bompenger. Siv Jensen har dårlig tid. Om 14 dager skal partiet stemme ja til å øke bompengeutgiftene med 15. milliarder kroner. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siv Jensen har fått beskjed av landsstyret om å kutte bompengeutgiftene. Likevel vil Frp stemme ja til nye bompengeprosjekter til 15 milliarder kroner.

Frps landsstyre sender partileder Siv Jensen inn i forhandlinger med regjeringspartiene for å få kuttet bompengeregningen.

Kravet etter et fire timer langt landsstyremøte onsdag, er en liste på seks punkter som hun nå tar med seg til de andre partiene.

På lista står krav om å stoppe nye bypakker, endre nullvekstmålet, slette bompengegjelden, kutte kostnader i eksisterende bypakker, strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter når staten bidrar med penger til byområder og nei til veiprising.

– Vi har ambisjon om å få til en løsning så fort som mulig, sier hun.

14 dager

Siv Jensen har dårlig tid. Om 14 dager skal partiet stemme ja til å øke bompengeutgiftene med 15 milliarder kroner.

Hun bekrefter at partiet er bundet til å stemme ja til å øke bompengeutgiftene. Stortinget stemmer over tre store bompengeprosjekter 19. juni.

– Dette er prosjekter i nasjonal transportplan som vi har vært med på å vedta, og som vi nå sørger for at blir realisert, sier hun.

Noe av bakteppet for den interne uroen i Frp er at Folkeaksjonen nei til mer bompenger har vokst seg langt større enn Frp i Bergen. Samtidig vedtas nye bompengefinansierte prosjekter, både nye motorveier og byvekstpakker, på løpende bånd mens Frp har både samferdselsministeren og finansministeren.

Enstemmig

Partiveteran og en av drivkreftene bak partiets bompengestrid, Carl I. Hagen slår fast at partiledelsen har 14 dager på seg til å forhandle med de andre partiene.

– Disse tre store bompengeprosjektene som Frp støtter, må nedskaleres kraftig, og det forventer jeg at vil skje i forhandlingene. Eksisterende bypakker må nedskaleres kraftig, og så må vi blant annet se på Oslopakke 3. Vi er villige til å revurdere Fornebubanen, sier Hagen til NRK.

Det var et enstemmig Frp-landsstyre som onsdag ga partiets ledelse klar beskjed om å sette seg med de tre øvrige regjeringspartiene for å få mer gjennomslag i bompengesaken.

– Det har vært et godt, men svært krevende landsstyremøte. Vi er enige om å jobbe for å få mer gjennomslag og fikk tydelige tilbakemeldinger. Vi må få mer gjennomslag, sa partileder Siv Jensen på en pressebrifing etter møtet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse