Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 juni 2019 18:21
Del på Facebook
Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) demonstrerte mot bommene i Oslo tidligere denne måneden. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) demonstrerte mot bommene i Oslo tidligere denne måneden. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ferske partiet Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) kan få en hånd på rattet i hovedstaden etter valget. Høyre og Frp åpner for samarbeid.

– Jeg har ikke detaljlest FNBs partiprogram, men ser at de har samme syn som oss i flere saker. Blant annet så er de imot eiendomsskatt, for fritt skolevalg og for privat drevne sykehjem og barnehager. Dette er ting vi er enige om, sier Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg til Dagsavisen.

Les også: Både Frp og FNB demonstrerer mot bompenger

Også Frps Aina Stenersen er positiv til nykomlingen.

– Det er flott at partier som er imot bompenger, får så stor oppslutning. Og det er opp til dem om de vil samarbeide med oss. De er hjertelig velkommen, sier Stenersen.

FNB fikk nylig 9,1 prosents oppslutning på et partibarometer for Oslo, utført av Respons Analyse for VG.

Miljøpartiet De Grønne (MDG), som fikk 13,9 prosents oppslutning på samme måling, reagerer kraftig på signalene fra Høyre. Et samarbeid mellom Høyre, Frp og FNB vil få dramatiske konsekvenser, mener byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen.

Les også: Måling: Bompenger viktig for fire av ti velgere

– Å fjerne bomstasjonene vil føre til en enorm økning i biltrafikken over hele byen, og vi vil få dårligere luft, høyere klimautslipp og mer kø for både buss og bil, skriver hun på Facebook.

Uten bomstasjonene vil også kollektivprosjekter som Fornebubanen og ny sentrumstunnel for T-banen måtte skrotes, ifølge Marcussen.

VG-målingen tyder imidlertid på fortsatt rødgrønt styre i Oslo.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse