Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 juli 2019 21:16
Del på Facebook
Vindkraftutbyggingen har lenge vært en omstridt sak på Frøya, og det har blitt arrangert gjentatte demonstrasjoner mot utbyggingen. Her fra en demonstrasjon i april. Foto: Ronny Teigås / NTB scanpix
Vindkraftutbyggingen har lenge vært en omstridt sak på Frøya, og det har blitt arrangert gjentatte demonstrasjoner mot utbyggingen. Her fra en demonstrasjon i april. Foto: Ronny Teigås / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trønderenergi har politianmeldt vindkraftkraftaksjonist for tre forhold som skal ha skjedd ved anleggsområdet i Nessadalen på Frøya, skriver Adresseavisen.

Personen anmeldt for de tre forholdene er leder Eskil Sandvik i aksjonsgruppa «Nei til vindkraft på Frøya, opplyser selskapet til avisa.

Ifølge konserndirektør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Trønderenergi, Stig Tore Laugen, dreier to av de tre anmeldte forholdene seg om mindre hærverk mot hengelåser ved anleggsområdet.

Den siste anmeldelsen går ifølge Laugen på at aksjonsleder Sandvik, sammen med en ikke kjent person, i begynnelsen av juli gikk innenfor sikkerhetssonen mens det pågikk sprengningsarbeid.

– Det er direkte farlig å gå inn å stille seg ved en armert sprengladning som skal sprenge fjell. Vi er redde for at folk skal komme til skade, sier Laugen.

Aksjonslederen for vindkraftmotstanderne på Frøya benekter ikke overfor Adresseavisen at han var på anleggsområdet den aktuelle dagen. Sandvik sier han skulle dokumentere det han beskriver som miljøkriminalitet ved anlegget.

Vindkraftaksjonisten deler ikke Trønderenergis oppfatning av at det var en farlig situasjon, og håper politiet henlegger anmeldelsen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse