Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 juli 2019 00:25
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i år ble det klart at NRK-lisensen heller skal finansieres over skatteseddelen. Én av tre nordmenn er imot både lisens og skatt, viser en ny måling.

I mars kom nyheten om at NRK-lisensen avvikles ved utgangen av 2019. Den skal riktignok videreføres gjennom å bli en del av nordmenns skatteseddel.

I undersøkelsen, som er utført av Ipsos på vegne av Dagbladet, fremgår det at 31 prosent av den norske befolkningen er imot både NRK-lisens og NRK-skatt.

– Undersøkelsen viser vel det en kanskje mistenkte, at dagens lisens ikke er spesielt populær. Det er bare et lite mindretall som gjerne vil beholde lisensen, og flere som synes det er ok at NRK finansieres over skatteseddelen, sier fagsjef Rolf Lothe i Skattebetalerforeningen til avisen.

Tidligere har kun de med registrert lisens måttet betale en avgift til NRK to ganger i året. Fra og med neste år må derimot alle nordmenn betale en viss sum til NRK.

Ifølge kanalen er det om lag to millioner lisensbetalere i Norge i dag.

– Det er viktig å understreke at dette ikke egentlig er en «NRK-skatt». Den skal også dekke pressestøtten og et par andre punkter. Om lag 80–90 prosent vil gå til NRK, sier finansdirektør Andreas Norvik i NRK.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse