Norge har 555.000 motoriserte fritidsbåter. Nå starter overgangen til at flere av dem skal gå på strøm.
– I Norge har vi allerede utviklet den første gassdrevne ferja, den første elektriske ferja og den første elektriske fiskebåten. Neste skritt er altså elektriske båter til fritidsbruk og aktiviteter og annet, sa statsminister Erna Solberg (H) da hun døpte el-riben Evoy1 i Florø fredag.
Den norskproduserte og -utviklede båten er den første av sitt slag. Nesten helt stillegående kan den frakte opplevelsesturister og andre fartsglade båtfolk på miljøvennlig vis.
– Det er en typisk «ut i naturen»-båt. En av de fantastiske tingene er at lyden blir litt mindre, at du opplever mer av naturen, sier en begeistret statsminister.
Evoy begynte arbeidet med båten i april i fjor.
– Vi har som visjon å eliminere utslipp fra båter verden rundt. Vi har laget det som skal bli verdens raskeste serieproduserte båt på vannet, sier gründer og administrerende direktør Leif A. Stavøstrand i Evoy.
Han hevder at båten kan kjøre i 50 knop.
Statsministeren har stor tro på potensialet til slike båter, både til eksport og i Norge.
– Vi har rundt 900.000 fritidsbåter i Norge. 550.000 av disse er motorisert. Det er også en utfordring i spørsmålet om klimagass, sier hun og viser til at regjeringen har lovet å kutte klimagassutslippene med 40 prosent innen 2030.
Statsministeren er på valgkampturné på Vestlandet denne helgen.
(©NTB)