Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 august 2019 18:14
Del på Facebook
De elektriske ribene er meget stillegående. Her er den helelektriske riben Evoy1 på vei ut i Florø havn etter å ha blitt døpt av statsminister Erna Solberg fredag. Ministeren sitter foran i båten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
De elektriske ribene er meget stillegående. Her er den helelektriske riben Evoy1 på vei ut i Florø havn etter å ha blitt døpt av statsminister Erna Solberg fredag. Ministeren sitter foran i båten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge har 555.000 motoriserte fritidsbåter. Nå starter overgangen til at flere av dem skal gå på strøm.

– I Norge har vi allerede utviklet den første gassdrevne ferja, den første elektriske ferja og den første elektriske fiskebåten. Neste skritt er altså elektriske båter til fritidsbruk og aktiviteter og annet, sa statsminister Erna Solberg (H) da hun døpte el-riben Evoy1 i Florø fredag.

Den norskproduserte og -utviklede båten er den første av sitt slag. Nesten helt stillegående kan den frakte opplevelsesturister og andre fartsglade båtfolk på miljøvennlig vis.

– Det er en typisk «ut i naturen»-båt. En av de fantastiske tingene er at lyden blir litt mindre, at du opplever mer av naturen, sier en begeistret statsminister.

Evoy begynte arbeidet med båten i april i fjor.

– Vi har som visjon å eliminere utslipp fra båter verden rundt. Vi har laget det som skal bli verdens raskeste serieproduserte båt på vannet, sier gründer og administrerende direktør Leif A. Stavøstrand i Evoy.

Han hevder at båten kan kjøre i 50 knop.

Statsministeren har stor tro på potensialet til slike båter, både til eksport og i Norge.

– Vi har rundt 900.000 fritidsbåter i Norge. 550.000 av disse er motorisert. Det er også en utfordring i spørsmålet om klimagass, sier hun og viser til at regjeringen har lovet å kutte klimagassutslippene med 40 prosent innen 2030.

Statsministeren er på valgkampturné på Vestlandet denne helgen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse