Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 august 2019 18:14
Del på Facebook
De elektriske ribene er meget stillegående. Her er den helelektriske riben Evoy1 på vei ut i Florø havn etter å ha blitt døpt av statsminister Erna Solberg fredag. Ministeren sitter foran i båten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
De elektriske ribene er meget stillegående. Her er den helelektriske riben Evoy1 på vei ut i Florø havn etter å ha blitt døpt av statsminister Erna Solberg fredag. Ministeren sitter foran i båten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge har 555.000 motoriserte fritidsbåter. Nå starter overgangen til at flere av dem skal gå på strøm.

– I Norge har vi allerede utviklet den første gassdrevne ferja, den første elektriske ferja og den første elektriske fiskebåten. Neste skritt er altså elektriske båter til fritidsbruk og aktiviteter og annet, sa statsminister Erna Solberg (H) da hun døpte el-riben Evoy1 i Florø fredag.

Den norskproduserte og -utviklede båten er den første av sitt slag. Nesten helt stillegående kan den frakte opplevelsesturister og andre fartsglade båtfolk på miljøvennlig vis.

– Det er en typisk «ut i naturen»-båt. En av de fantastiske tingene er at lyden blir litt mindre, at du opplever mer av naturen, sier en begeistret statsminister.

Evoy begynte arbeidet med båten i april i fjor.

– Vi har som visjon å eliminere utslipp fra båter verden rundt. Vi har laget det som skal bli verdens raskeste serieproduserte båt på vannet, sier gründer og administrerende direktør Leif A. Stavøstrand i Evoy.

Han hevder at båten kan kjøre i 50 knop.

Statsministeren har stor tro på potensialet til slike båter, både til eksport og i Norge.

– Vi har rundt 900.000 fritidsbåter i Norge. 550.000 av disse er motorisert. Det er også en utfordring i spørsmålet om klimagass, sier hun og viser til at regjeringen har lovet å kutte klimagassutslippene med 40 prosent innen 2030.

Statsministeren er på valgkampturné på Vestlandet denne helgen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse