Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 august 2019 08:10
Del på Facebook
Innkreving av bompenger er blitt et hett tema, og med kommunevalget én måned unna drøfter regjeringen fortsatt Frps krav til bompengekutt. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Innkreving av bompenger er blitt et hett tema, og med kommunevalget én måned unna drøfter regjeringen fortsatt Frps krav til bompengekutt. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

To måneder etter at Frp-grasrota kom med seks knallharde krav til bompengekutt, står saken uløst internt i regjeringen. Frp-topp vil ha rask løsning.

– Vi må få en løsning snart, sier stortingsrepresentant og landsstyremedlem Roy Steffensen.

Han er urolig for at temaet skal bli totalt dominerende i valgkampen.

– Jeg var to dager på Blinkfestivalen i Sandnes, og alt folk var opptatt av, var bompenger og hva som skjer i forhandlinger. Det må vi få en avklaring på kjapt. Vi må ha svar når folk spør, sier Rogalands-politikeren til NTB.

Frisk kravliste

Frps landsstyre krevde 5. juni å stoppe nye bypakker, endre nullvekstmålet, slette bompengegjelden, kutte kostnader i eksisterende bypakker, sa nei til veiprising og strengere krav til lokale bidrag når staten bidrar med penger til byområder.

Bakgrunnen for kravene var et kraftig oppsving på meningsmålingene for Folkeaksjonen nei til mer bompenger i forkant av kommune- og fylkestingsvalget 9. september.

Gjennom sommeren har det vært samtaler på flere nivåer i regjeringsapparatet, men ingenting er avklart, får NTB opplyst onsdag.

Les også: Frp skal diskutere bompenger

«Starten av august»

Lørdag sparker Frp-leder og finansminister Siv Jensen i gang valgkampen sammen med nestleder og Os-ordfører Terje Søviknes i nettopp Os, Frps fremste utstillingsvindu.

Jensen svarte følgende på VGs spørsmål 20. juli om tidsplanen for bompengeforhandlingene:

– Før valget, men helst så tidlig som mulig i august. Vi skal drive valgkamp, vi skal ut og reise: Vi kan ikke sitte i hemmelige forhandlinger altfor lenge.

Fylkesleder Johan Aas i Innlandet Frp sa mandag til NTB at det bør komme noen resultater i løpet av en drøy ukes tid, men understreker at partiledelsen må få arbeidsro, og at det ikke er satt noen tidsfrist.

– Vi Frp-ere er generelt utålmodige, sier han.

Lørdag kjører også Høyre i gang valgkampen i Oslo sentrum, og mandag samles politikerne til partilederdebatt på åpningsdagen av Arendalsuka.

Må ha landsstyremøte

En eventuell avklaring om bompenger mellom Høyre, Frp, KrF og Venstre skal legges fram for Frps landsstyre. Men etter det NTB forstår, er det foreløpig ikke kalt inn til landsstyremøte i Frp.

Fylkesleder Tone Ims Larssen i Oslo Frp ga 5. juni, da kravene ble fremmet, klar beskjed om at det hastet å finne en løsning. Hun minner onsdag om at Jensen har varslet en løsning før valgkampen, som altså starter i helgen.

– Vi regner med at det kommer noe. Vi sitter stille i båten og venter. Det som er viktig, er at det kommer noe ut av denne prosessen, sier hun til NTB.

FpU-leder Bjørn Kristian Svendsrud sier han har full tiltro til at partiledelsen kommer fram til en god løsning «når det er mulig».

Flere forslag

Mye tyder imidlertid på at eventuelle større endringer i bompengepolitikken må tas i 2020-budsjettet. En kilde i regjeringsapparatet anser det som lite sannsynlig at det blir noen videre avklaring før regjeringens siste budsjettkonferanse 28.–29. august.

En løsning som fjerner bomstasjoner helt, eller kutter en bompengegjeld på flere titalls milliarder over natten ved bruk av oljepenger, slik Frps landsmøte har krevd, avvises av regjeringspartnerne.

Men regjeringen vil i henhold til Granavolden-plattformen innføre fradrag for bompengeutgifter, effektivisere bompengesektoren og redusere bompengeandelen i nye prosjekter.

Oslo Høyre har dessuten foreslått en tre timers bompause på ettermiddagene, hvor man bare betaler for én passering.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse