Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 august 2019 07:32
Del på Facebook
Leder i Fremskrittspartiet (Frp) Siv Jensen forteller at regjeringspartiene er nær en enighet når det kommer til bompenger. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Leder i Fremskrittspartiet (Frp) Siv Jensen forteller at regjeringspartiene er nær en enighet når det kommer til bompenger. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringspartiene er nær en enighet om bompengenivå og bypakker, ifølge Frp-leder Siv Jensen.

– Jeg gleder meg til å kunne presentere en enighet snart. Vi nærmer oss en løsning, sa Jensen til VG etter NRKs partilederdebatt i Arendal mandag kveld.

Ifølge avisa, som har pratet med de fire partilederne Jensen, Erna Solberg (H), Trine Skei Grande (V) og Kjell Ingolf Ropstad (KrF), jobbes det langs flere spor: Den totale bompengegjelden kan bli redusert, det kan bli økt støtte til kollektivtransport i byene, det utredes et skattefradrag for ekstra høye utgifter til bompenger, det kan bli lavere satser, og kommunene kan bli pålagt å betale mer for veibygging de ellers måtte dekke selv, innenfor bypakkene.

Høy temperatur

Det ble mandag kveld høy temperatur og svært høylytt da bompenger, som tok opp mesteparten av debatten, sto på agendaen.

Siden Høyre og Frp overtok regjeringsmakten i 2013, har bompengene økt fem ganger i Bergen, raste bompengepartiets Trym Aafløy mot Jensen innledningsvis.

– De har kommet med masse løfter som velgerne fremdeles ser langt etter, fastslo han.

Kan ha blitt for mye

Statsminister Erna Solberg (H) innrømmet senere i debatten at det kanskje har blitt litt for mye bompenger.

– Jeg mener vi skal lytte når folk gir et så klart og tydelig signal om at vi kanskje har strukket strikken litt langt. Bompengene er krevende i hverdagen til folk. Det blir mye penger, sa Solberg.

Til VG sier hun at det forhandles om å redusere bompengene.

– Det vi forhandler om er måter å øke støtten til kollektivtransport i byene, og samtidig redusere bompengene. Samtidig ser vi på måter å redusere bompengene på veiene utenfor de store byene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse