Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 september 2019 09:12
Del på Facebook
Ap-leder Jonas Gahr Støre sier det vil være «et kjennetegn ved norsk politikk framover at vi må finne sammen med andre partier, og finne gode løsninger». Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Ap-leder Jonas Gahr Støre sier det vil være «et kjennetegn ved norsk politikk framover at vi må finne sammen med andre partier, og finne gode løsninger». Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Partileder Jonas Gahr Støre er ikke med på at Arbeiderpartiet nødvendigvis har gjort et dårlig valg.

– Jeg er enig i at 24,8 er for svakt for Arbeiderpartiet. Men jeg er ikke umiddelbart enig i at dette er et dårlig valg, sier Ap-leder Støre til Dagsavisen.

Ifølge partilederen er det mye ved dette valget som også er «oppløftende.»

– Målet om å beholde de store byene ser ut til å holde, og vi tar makten i nye store byer som Drammen, Stavanger og Tønsberg, sier Støre.

Støre sier det vil være «et kjennetegn ved norsk politikk framover at vi må finne sammen med andre partier, og finne gode løsninger».

– Jeg står ved det jeg sa i 2017: i denne perioden er våre naturlige samarbeidspartnere Sp og SV, så skal vi ta det spørsmålet opp igjen nærmere 2021, sier partilederen.

Når det gjelder MDG, en av valgets vinnere, mener Støre hovedhindringen for et regjeringssamarbeid ligger i oljepolitikken. Partiet har programfestet «å starte en gradvis og planmessig utfasing av petroleumsvirksomheten over en 15-årsperiode.»

Men nylig har MDG-topp Une Bastholm satt døren på gløtt for å forhandle om partiets absolutte nei til nye oljefelt.

– Vi har aldri foreslått å legge ned oljeindustrien over natten, uttalte hun til Dagens Næringsliv i forrige uke.

– Dette er interessante signaler som viser at politikken er i utvikling. Jeg opplever at MDG med Une Bastholm på Stortinget er et mer søkende parti, sier Støre.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse