Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
04 oktober 2019 09:44
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gode kolleger om bord i «Bjørnsund». Fra venstre: Overstyrmann Marianne Tømmervåg, kaptein Johnny Skjevling, jubilanten Tor Pedersen og matroskollega Tony Pettersen. (Foto: Terje Holm)

Torsdag 3. oktober var det en trivelig feiring av Tor Pedersens 50 år som mannskap i Fjord1 (tidligere MRF) om bord i «Bjørnsund» på sambandet Seivika-Tømmervåg. Om bord var det bortimot 50 tidligere kolleger av Tor opp gjennom årene. Sjeldent har det vært så mange kapteiner, overstyrmenn, maskinsjefer, matroser og kantinepersonell på samme ferjetur samtidig. Kaptein på «Bjørnsund», Johnny Skjevling, holdt en tale og takket Tor for hans innsats gjennom alle disse årene med overrekkelse av blomster fra Fjord1. Etterpå var det tid for bløtkake, kaffe og svele og en trivelig ferjeprat.

Tor Pedersen kommer fra Smøla, men har bodd i Kristiansund i mange år. Han mønstret på hos Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF) i 1969 om bord i ferja «Nordmøre» på sambandet Molde-Vestnes-Vikebukt. Den var da «flakkferje» (avløsningsferje) for samband rundt om i fylket. Tor har fartet rundt om på de fleste sambandene i Møre og Romsdal. Han var bl.a. ti år på Sunnmøre. Lengst rutefart har han på «Tustna», som trafikkerte i hele 34 år i Smølaruten. Her jobbet han bl.a. sammen med en av veteranene som var til stede ved feiringen, Sverre Kvernen. Andre ferjer Tor husker godt er gamle «Glutra» (bygd 1956), hvor han var mannskap i åtte år. Dette var en flott ferje med stor utsiktsalong over bildekket, bygd for det lange sambandet Molde-Vestnes-Vikebukt. Den ble etter hvert brukt som avløsningsferje i mange samband, bl.a. Kristiansund-Tømmervåg og Kristiansund-Bremsnes. Om somrene var den turistferje på Geirangerfjorden. Tor husker også gamle «Veøy», som var bygd av tre i 1942. I lugaren forut mot baugen kunne man ikke åpne døren når det kjørte tyngre lastebiler eller busser om bord. Andre gamle ferjer, fikk han være om bord i var «Julsund». Dette var en båt som ble bygd om til bilferje i 1948. Her var rorhuset og salongen bak på bildekket, slik at bilene måtte rygge om bord. Dette var bl.a. den første ferja som ble satt inn i den lange Vinjefjordsruten i 1961. Tor husker at det ikke var varmtvann om bord i denne gamle ferja. Her måtte man varme opp vann fra varmen som kom fra skorsteinen. Det tok derfor lang tid før man hadde vann til å kunne ta en dusj om bord.

Fra 1998 ble Tor overflyttet til sambandet Seivika-Tømmervåg. Her har han vært siden helt frem til han nå mønstrer av etter 50 års tjeneste i november 2019. Tor husker spesielt nye «Glutra», verdens første gassferje (bygd i år 2000), som en trivelig ferje å jobbe om bord i.

Gjennom alle disse 50 årene har Tor trivdes godt i jobben sin. Han har også vært godt likt av sine kolleger og de reisende på ferjene. Vi benytter anledningen til å gi vår takk for hans lange fartstid og ønsker ham en trivelig og vel fortjent pensjonisttilværelse.

02 Tor Pedersen 50 ars jubileum Fjord1 0310 2019 TH 04Tidligere kolleger av Tor samlet om bord i «Bjørnsund» for å ferie hans 50 års jubileum i rederiet. (Foto: Terje Holm)

03 Tor Pedersen 50 ars jubileum Fjord1 0310 2019 TH 05Tor dirigerer bilene i land fra «Bjørnsund». (Foto: Terje Holm)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse