Torsdag 3. oktober var det en trivelig feiring av Tor Pedersens 50 år som mannskap i Fjord1 (tidligere MRF) om bord i «Bjørnsund» på sambandet Seivika-Tømmervåg. Om bord var det bortimot 50 tidligere kolleger av Tor opp gjennom årene. Sjeldent har det vært så mange kapteiner, overstyrmenn, maskinsjefer, matroser og kantinepersonell på samme ferjetur samtidig. Kaptein på «Bjørnsund», Johnny Skjevling, holdt en tale og takket Tor for hans innsats gjennom alle disse årene med overrekkelse av blomster fra Fjord1. Etterpå var det tid for bløtkake, kaffe og svele og en trivelig ferjeprat.
Tor Pedersen kommer fra Smøla, men har bodd i Kristiansund i mange år. Han mønstret på hos Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF) i 1969 om bord i ferja «Nordmøre» på sambandet Molde-Vestnes-Vikebukt. Den var da «flakkferje» (avløsningsferje) for samband rundt om i fylket. Tor har fartet rundt om på de fleste sambandene i Møre og Romsdal. Han var bl.a. ti år på Sunnmøre. Lengst rutefart har han på «Tustna», som trafikkerte i hele 34 år i Smølaruten. Her jobbet han bl.a. sammen med en av veteranene som var til stede ved feiringen, Sverre Kvernen. Andre ferjer Tor husker godt er gamle «Glutra» (bygd 1956), hvor han var mannskap i åtte år. Dette var en flott ferje med stor utsiktsalong over bildekket, bygd for det lange sambandet Molde-Vestnes-Vikebukt. Den ble etter hvert brukt som avløsningsferje i mange samband, bl.a. Kristiansund-Tømmervåg og Kristiansund-Bremsnes. Om somrene var den turistferje på Geirangerfjorden. Tor husker også gamle «Veøy», som var bygd av tre i 1942. I lugaren forut mot baugen kunne man ikke åpne døren når det kjørte tyngre lastebiler eller busser om bord. Andre gamle ferjer, fikk han være om bord i var «Julsund». Dette var en båt som ble bygd om til bilferje i 1948. Her var rorhuset og salongen bak på bildekket, slik at bilene måtte rygge om bord. Dette var bl.a. den første ferja som ble satt inn i den lange Vinjefjordsruten i 1961. Tor husker at det ikke var varmtvann om bord i denne gamle ferja. Her måtte man varme opp vann fra varmen som kom fra skorsteinen. Det tok derfor lang tid før man hadde vann til å kunne ta en dusj om bord.
Fra 1998 ble Tor overflyttet til sambandet Seivika-Tømmervåg. Her har han vært siden helt frem til han nå mønstrer av etter 50 års tjeneste i november 2019. Tor husker spesielt nye «Glutra», verdens første gassferje (bygd i år 2000), som en trivelig ferje å jobbe om bord i.
Gjennom alle disse 50 årene har Tor trivdes godt i jobben sin. Han har også vært godt likt av sine kolleger og de reisende på ferjene. Vi benytter anledningen til å gi vår takk for hans lange fartstid og ønsker ham en trivelig og vel fortjent pensjonisttilværelse.