Det er hyggelig at Telenor har tatt signalene – eller klagemålet mitt alvorlig. I september skrev jeg en kronikk i KSU og et leserbrev i Tidens Krav hvor jeg tok opp den hårreisende kundebehandlingen vi fikk i Telenors kundesenter. Dette har Telenor tatt på stort alvor.
Bakgrunnen var at min gamle mor hadde flyttet fra huset vårt i Kristiansund og til en omsorgsbolig på Bergan på Nordlandet. Men det å flytte fasttelefonen skulle vise seg å bli særdeles vanskelig. Nå har jeg fått et åpent brev tilbake fra Petter-Børre Furberg som er administrerende direktør i Telenor Norge. Han beklager det som har skjedd, men opplyser også bakgrunnen for at Telenor nå faser ut fasttelefonene. Telenor har selvsagt alternativer. Håpet mitt er at alle ansatte på kundesenteret også nå forstår at det finnes alternativer. Kanskje lærer de seg også folkeskikk. Jeg håper i alle fall det.
Furberg skriver: I ditt innlegg 27.september forteller du om din mor som hadde en dårlig opplevelse med Telenor. I en flytteprosess hvor moren din ville beholde fasttelefonen, fikk dere motstridende opplysninger fra kundeservice, og dere ble behandlet på en lite hyggelig måte. Dette beklager jeg. Respekt og høflighet er verdier vi setter høyt i Telenor. I dette tilfellet har vi ikke lykkes.
Les: Hvor er respekten og anstendigheten, Telenor?
Slutten for fasttelefonen? For mange i Norge er fasttelefonen fortsatt viktig, og for noen er det en av de få, eller kanskje den eneste, kommunikasjonskanalen de har med omverdenen. Når de da blir fratatt dette, slik som din mor ble, oppleves dette dramatisk. I dag er det ca. 250.000 husstander som har fasttelefoni i Norge. Fasttelefoni leveres gjennom kobbernettet, som flere steder er over 100 år gammelt. Nettet er gammelt og dyrt å vedlikeholde, samtidig som det lett oppstår feil. Nettet strekker rett og slett ikke lenger til i dagens digitale samfunn. Derfor har Telenor besluttet å fase ut kobbernettet, litt etter litt. Kunder som tidligere har vært koblet til kobbernettet vil få tilbud om bedre teknologi, enten via fiber eller 4G-dekning. Disse endringene sendes det ut brev om til de det gjelder i god tid.
Vi tilbyr ny og bedre teknologi. Mange opplever fasttelefonen som praktisk i bruk; størrelsen gjør den lett å få et ordentlig grep omkring, tastaturet er oversiktlig og man risikerer ikke å komme borti feil knapp, på samme måte som med en liten smarttelefon. Til Telenor-kunder som ønsker å fortsette med fasttelefon, tilbyr vi derfor Mobil hjemmetelefon. Dette er en telefon som ser ut som en helt vanlig fasttelefon, men den er koblet til mobilnettet, ikke kobbernettet. Dette apparatet sendte vi til moren din i begynnelsen av oktober, og jeg håper at hun er fornøyd.
Ingen skal sitte igjen med en opplevelse av å bli utestengt fra omverdenen, slik som du beskrev i innlegget ditt. Telenor jobber for å skape et trygt, raskt og stabilt nett, og vi skal sørge for at folk er knyttet til det som betyr mest for dem. Dette skal vi gjøre på en profesjonell måte, hvor alle skal bli ivaretatt.
Din mor skal selvsagt ikke være noe unntak. Jeg håper derfor at hennes Mobil hjemmetelefon dekker behovene hun har, og at hun med denne løsningen enkelt kan ha kontakt med omverden.
Les også: