Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 november 2019 21:47
Del på Facebook
Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) sendte tirsdag svar til kontrollkomiteen på flere spørsmål i trygdeskandalen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) sendte tirsdag svar til kontrollkomiteen på flere spørsmål i trygdeskandalen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Allerede i februar var Nav klar over at trygdeskandalen omfattet straffesaker. Det skriver arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) til kontrollkomiteen.

Hauglie sendte tirsdag kveld sine svar på de rundt ti spørsmålene som Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har krevd svar på.

I svarbrevet heter det at det har framkommet ny informasjon siden Hauglie holdt sin redegjørelse i Stortinget.

– I en intern epostutveksling i Nav 25. februar i år fremgår det at «Når departementets brev foreligger, må det foretas avklaring på flere områder bla hvordan pågående straffesaker skal håndteres», heter det i brevet.

Varslet departementet i august

Denne epostutvekslingen ble ikke oversendt departementet før 17. november, heter det videre i brevet, som NTB og andre medier har fått tilgang til.

– Det er veldig alvorlig at Nav allerede i februar 2019 satt på kunnskap om at det fantes pågående straffesaker, som følge av feil rettspraksis. Det er informasjon som departementet først fikk 30. august, sier Hauglie til VG

Hun vil imidlertid ikke si om hun fortsatt har tillit til Nav-direktør Sigrun Vågeng.

– Nå kommer internrevisjonen i Nav med en rapport om to ukers tid. Da vil vi se mer av bildet, forhåpentligvis. Jeg ønsker ikke å treffe en konklusjon før jeg har hele bildet, men denne eposten er alvorlig, sier Hauglie.

– Nesten ikke til å tro

Også Aps Eva Kristin Hansen, som sitter i kontrollkomiteen og er saksordfører for Nav-saken i Stortinget, reagerer på de nye opplysningene.

– Hvis Nav visste allerede i februar i år at folk ble uriktig dømt, uten å varsle, så er det nesten ikke til å tro, sier hun.

I august varslet Nav departementet om at saken kunne være mer alvorlig enn først antatt, og at EUs trygdeforordning også gjelder for lengre opphold i EU-land.

Minst 48 nordmenn er uriktig dømt for trygdesvindel fordi de var i et annet land mens de mottok kontantytelser som sykepenger, arbeidsavklaringspenger og pleiepenger – noe det altså er lov til etter EU-reglene.

37 nye saker

I brevet kommer det også fram at setteriksadvokat Henry John Mæland har mottatt opplysninger om ytterligere 37 dommer som kan være uriktige.

2.400 personer kan i tillegg uriktig ha fått krav om tilbakebetaling av støtte fra Nav. Så langt har 34 personer fått slike vedtak omgjort.

– De første har trolig fått penger på konto, og flere vil få etterbetalinger i løpet av denne uken, sa seksjonssjef Magne Fladby i Nav tirsdag til NTB.

Hauglie understreker også at informasjonen hun nå har sendt over til kontrollkomiteen, baserer seg på dokumenter det har latt seg gjøre å finne fram innen fristen.

– Jeg verken kan eller vil utelukke at det arbeidet som nå pågår i trygdeforvaltningen, i rettssystemet og i granskingsutvalget, vil føre til at det kommer flere fakta på bordet, skriver statsråden.

Gjennomgang

Fra flere hold har det vært reist spørsmål om også andre trygdeordninger kan ha vært omfattet av feiltolkningen av regelverket, og om Nav-skandalen dermed kan vokse i omfang.

Ifølge Hauglie har departementet nå satt en gruppe eksterne eksperter som skal gjennomgå de ulike ordningen opp mot de forpliktelsene Norge har i EØS-avtalen.

– Når denne gjennomgangen foreligger, vil departementet vurdere hvilke ordninger det vil være behov for å se nærmere på, skriver Hauglie.

Som svar på kontrollkomiteens spørsmål om hvorfor det tok så lang tid før flere kjennelser i Trygderetten førte til praksisendringen, sier arbeidsministeren at et eksternt utvalg skal granske dette.

– Jeg vil komme tilbake til dette på mitt svar til komiteen på brev av 14. november, skriver Hauglie. Svaret skal foreligge senest torsdag denne uka.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse