Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 november 2019 09:57
Del på Facebook
Grensehandelen fortsetter å øke. Bildet er tatt på Nordbysenteret i Svinesund. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
Grensehandelen fortsetter å øke. Bildet er tatt på Nordbysenteret i Svinesund. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Grensehandelen har vokst med 17,6 milliarder kroner det siste året. Det er ny rekord siden avgiftene på alkoholfrie drikkevarer økte i 2018, opplyser SSB.

Grensehandelen har vokst med hele 15,1 prosent de siste 12 månedene fra samme periode året før, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

I tredje kvartal var grensehandelen nesten 1 milliarder kroner høyere enn i fjor.

Det gjennomsnittlige handlebeløpet har sunket med 87 kroner per grensehandelstur sammenlignet med perioden i fjor, men det er gjort 9,8 millioner flere dagsturer. Det utgjør en økning på 20,7 prosent.

Taper arbeidsplasser

Den økte grensehandelen har store konsekvenser for norsk handel, mener administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn.

I 2017 førte grensehandel til tap av 5.375 arbeidsplasser innen handel viser en beregning fra Menon Economics. NHO Service og Handels nye beregninger viser at dette tallet nå har steget til over 6.000. For dagligvarehandelen utgjør de tapte arbeidsplassene cirka en ansatt per norske dagligvarebutikk.

– NHO Service og Handel etterlyser at politikerne tar problemet med den skyhøye grensehandelen på alvor for å stoppe den omfattende lekkasjen av verdiskapning og arbeidsplasser fra Norge til Sverige, sier Kaltenborn til NTB.

Hun legger også til at noe som kan forverre situasjonen ytterligere, er Systembolagets ønske om å senke prisen på øl, ettersom de er lei av at svensker handler billig øl i Danmark.

– For å få bukt med den økende grensehandelen, er reduksjon i de norske særavgiftene et viktig virkemiddel, mener Kaltenborn.

– Når er det nok?

For norske brus- og ølprodusenter er dette ekstra dårlig nytt, mener direktør Erlend Vagnild Fuglum i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Han viser blant annet til Coca-Cola som nylig annonserte at de må redusere bemanningen i Norge, og pekte på økningen i sukkeravgiften som en viktig årsak.

– Politikerne får det de ba om da de i 2018-budsjettet over natta økte avgiftene med 42 prosent. Handlekorgene på shoppingsentrene rett over grensa har aldri vært fullere, og nå har jeg mistet tellingen på hvor mange grensehandelsrekorder som er satt de siste årene, sier Fuglum til NTB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse