Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 november 2019 20:22
Del på Facebook
Stadig flere skaffer seg el- og hybridbiler. Som en konsekvens stuper salget av bensin- og diesel, viser nye tall. Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB scanpix
Stadig flere skaffer seg el- og hybridbiler. Som en konsekvens stuper salget av bensin- og diesel, viser nye tall. Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Så langt i år er det solgt over 130 millioner liter mindre bensin og diesel enn i fjor. Det påfører staten et inntektstap på rundt 500 millioner kroner.

Staten har i år fått inn langt mindre i bensin- og dieselavgifter enn beregnet etter at bensin- og dieselsalget har stupt det siste året. Det kommer fram i nysalderingen av 2019-budsjettet som ble behandlet i statsråd fredag og som NTB har fått tilgang til.

Finansdepartementet justerer nå ned anslaget for avgiftene for 2019. Flere bilrelaterte avgifter blir langt lavere enn anslått: Veibruksavgiften for diesel justeres ned med om lag en halv milliard kroner, og anslaget for CO2-avgiften reduseres med 100 millioner kroner.

– Dette skyldes både flere elbiler, flere hybridbiler og at bilene blir mer drivstoffgjerrige, sier finansminister Siv Jensen (Frp) i en kommentar til NTB.

– God klimapolitikk

– Det er et bevis på at politikken med lavere avgifter for både elbiler, ladbare hybrider og biler med lavere utslipp virker. Nå er sju av ti nye biler lav- og nullutslippsbiler. Utslippene for nye personbiler var på nivå med EU da vi kom til makten i 2013. Nå er vi 40 prosent under EU, sier finansministeren.

– Dette viser at det er mulig å drive god klimapolitikk med gulrot framfor pisk, sier Jensen.

Hun sier regjeringen aktivt har valgt å ikke kompensere for nedgangen i avgifter med å lage nye bilavgifter eller skru opp andre.

– Det er jeg sikker på at en regjering uten Frp ville valgt å gjøre. Det er bare å se på opposisjonspartienes forslag til statsbudsjett. Både AP, SV og MDG foreslår å skjerpe bilavgiftene betydelig, sier Jensen.

Vil kutte elbilsubsidier

Mens SV foreslår å øke CO2-avgiften med 50 prosent og øker veibruksavgiften på drivstoff, vil MDG blant annet øke bensin- og dieselavgiften med 5 kroner per liter.

Arbeiderpartiet gikk i sitt alternative budsjett inn for å sette tak for momsfritak på elbiler som koster mer enn 600.000, noe som fikk Venstre-leder Trine Skei Grande til å anklage dem for elbilmisunnelse.

Men Også Høyre og Frp har tatt til orde for å kutte i støtten på sikt.

– Granavolden (regjeringsplattformen, red.anm.) forplikter oss til 2021, men etter det bør det endres, har blant annet Frps stortingspolitiker Roy Steffensen uttalt.

Ifølge en undersøkelsen gjennomført av Norstat på oppdrag fra ABC Nyheter tidligere i november, vurderer færre enn én av tre nordmenn vurderer å kjøpe elbil som sin neste bil.

I Nord-Norge svarte kun 15 prosent at de vil erstatte bilen med elbil, mens på Vestlandet, Østlandet og Sørlandet svarte henholdsvis 35, 33 og 32 prosent at de vurderer elbil ved neste bilkjøp.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse