Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 januar 2020 11:38
Del på Facebook
Canada følger etter USA og EU og går til søksmål mot norske lakseoppdrettere mistenkt for prissamarbeid. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Canada følger etter USA og EU og går til søksmål mot norske lakseoppdrettere mistenkt for prissamarbeid. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Canadiere beskylder norske lakseoppdrettere for prissamarbeid og krever nesten 3,4 milliarder i et massesøksmål. Oppdretterne benekter påstandene.

Søksmålet inkluderer alle canadiere som har kjøpt norsk laks siden 1. juli 2015.

– Jeg mener virkelig at vi må kjempe mot disse store virksomhetene som utnytter mennesker, sier aktivisten Irene Breckon til CBC.

3. januar leverte hun massesøksmålet til retten i Toronto. I søksmålet kreves det 500 millioner canadiske dollar, tilsvarende nesten 3,4 milliarder norske kroner etter dagens kurs.

Søksmål også i USA

Bedriftene som anklages for prissamarbeid er Grieg Seafood, Lerøy Seafood Group, Mowi og en rekke av deres amerikanske og canadiske datterselskaper. I tillegg er Salmar og Scottish Sea Farms saksøkt.

Søksmålet trenger domstolsgodkjennelse før det kan fortsette som et massesøksmål.

En lignende sak pågår også i USA, hvor tre aktører har varslet massesøksmål mot Mowi, Salmar, Lerøy Seafood og Grieg Seafood.

Oppdretterne granskes også av EU-kommisjonen som mistenker dem for prissamarbeid.

– Ikke like skummelt

– Dette søksmålet fra Canada virker ikke like skummelt, sier lakseanalytiker Christian Nordby i Kepler Cheuvreux til E24.

– Det som er skummelt for selskapene, er fortsatt hva som skjer hvis EU finner ut av noe og USA deretter velger å gå etter selskapene, sier analytikeren.

Selv om den totale summen som kreves er høy, tilsvarer den ikke mer enn rundt ti prosent av Mowis årlige inntekter.

– Når dette i tillegg gjelder for Grieg, Lerøy og Salmar, så blir ikke den totale boten per selskap spesielt stor her, sier Nordby.

Nekter for å ha gjort noe galt

– Vi er ikke kjent med noen form for praksis som undergraver konkurransen, verken i Norge, EU, USA eller Canada. Vi samarbeider fullt og helt med europeiske og amerikanske myndigheter i saken. Vi vil følge dette søksmålet opp juridisk lokalt i Canada, sier Kristina Furnes i Grieg Seafood til NTB.

Samfunnskontakt Krister Hoaas i Lerøy vil ikke kommentere saken overfor NTB, og viser til børsmeldinger selskapet har sendt ut om EU-etterforskningen og søksmålet i USA tidligere.

– Lerøy mener det ikke foreligger noe grunnlag for den etterforskning som er iverksatt. Det samme gjelder i forhold til de gruppesøksmål som er iverksatt i USA, som Lerøy anser som grunnløse, skriver selskapet i en børsmelding 15. november i fjor.

Salmars finansdirektør Trine Sæther Romuld sier til E24 at de også anser gruppesøksmålet som grunnløst.

Også Mowi nekter for å ha gjort noe galt.

– Mowi har ikke vært involvert i prissamarbeid eller annen konkurransehindrende virksomhet. Vi mener at beskyldningene er grunnløse, sier kommunikasjonsdirektør Ola Helge Hjetland til CBC.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse