Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 januar 2020 21:26
Del på Facebook
Rødt-leder Bjørnar Moxnes vil stanse utbyggingen av NorthConnect-kabelen mellom Norge og Storbritannia. Da trenger han Ap og Frp med på laget. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Rødt-leder Bjørnar Moxnes vil stanse utbyggingen av NorthConnect-kabelen mellom Norge og Storbritannia. Da trenger han Ap og Frp med på laget. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ap sier nei til den omstridte NorthConnect-strømkabelen mellom Norge og Storbritannia. Dermed kan det være flertall på Stortinget for å skrinlegge prosjektet.

Rødt vil samle hele opposisjonen og stemme ned det omstridte kabelprosjektet til Skottland etter at Frp gikk ut av regjering. Regjeringspartiene Høyre, Venstre og KrF har bare 61 av 169 mandater på Stortinget.

Sp har allerede fremmet et forslag i Stortinget om å stanse planene, men Rødt-leder Bjørnar Moxnes vil ha en avklaring så raskt som mulig. Derfor tok han kontakt med Ap og Frp tirsdag i et forsøk på å samle opposisjonen om en felles kurs.

– Etter Frps uttreden av regjering tyder mye på at det ikke lenger finnes noe stortingsflertall som støtter byggingen av strømkabelen NorthConnect, sier Moxnes.

Det var Nationen som omtalte saken først.

Ap vil ikke ha strømkabelen

Ap-leder Jonas Gahr Støre går nå ut og sier nei til strømkabelen. I samme slengen varsler han at Ap vil fremme et forslag for Stortinget.

– Vi finner det nødvendig å fremme et forslag for Stortinget når den parlamentariske situasjonen nå er ny, for å forsikre oss om at regjeringen ikke gir grønt lys for å bygge NorthConnect, sier Støre til VG.

Også Frps parlamentariske leder Hans Andreas Limi har uttalt seg kritisk om kabelutbyggingen i en kronikk i VG før jul:

«Vi skal ikke sponse Europa med billig kraft. Når selskapet NorthConnect nå har søkt konsesjon om å selge billig norsk kraft til Europa, er det norske strømkunder som blir sittende igjen med regningen. Det er en dårlig løsning», skrev han.

Dyrere strøm

Det er kraftprodusentene E-CO Energi, Vattenfall, Agder Energi og Lyse Produksjon som har gått sammen og etablert prosjektselskapet NorthConnect. Planen er å selge norsk strøm til utlandet.

Ifølge en rapport fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vil kabelen gi et samfunnsøkonomisk overskudd, men gi høyere nettleie og høyere strømpriser med rundt 1–3 øre per kilowattime.

NorthConnect-kabelen ligger for tiden til konsesjonsbehandling i Olje- og energidepartementet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse