Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
13 februar 2020 10:26
Del på Facebook
Sundbåten «Angvik» på havna. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Sundbåten «Angvik» på havna. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2019 ble året da mange nye passasjerer oppdaget hvor enkelt og smart det er å benytte gratis sundbåt køfritt over havna i Kristiansund.

– Gratis sundbåt ga gode passasjertall i 2019 med hele 114.876 reisende, sier Susanne Kirk Lossius, daglig leder i Sundbåtvesenet KF.

Det er prosjektet «Byen som regional motor» i regi av Fylkeskommunen, som har gjort det mulig å teste ut fullskala gratis rutebåt i perioden 1. september 2019–31. mai 2020. Nå er det et politisk arbeide som gjenstår hvis byen og regionen vil ha dette tilbudet i fremtiden.

Antall reisende over sundet har så langt doblet seg, selv i mørke høstmåneder.

– Brukerundersøkelsen gjennomført om bord viser at ca. 40 prosent av våre nye brukere har satt fra seg bilen, sier Lossius.

Morgentallene (07.00–09.00) er isolert sett tredoblet. Det betyr at man også fanger opp jobbpendlere som også skal hjem på ettermiddagen.

– Gratis rutebåt handler om mye mer enn å styrke Sundbåten. Det handler om miljø, byutvikling og folkehelse, sier Lossius.

– Det er inkluderende og treffer et publikum i alle aldre og mange lag av befolkningen. Det er fantastisk for den nye generasjonen – barn og ungdom kommer om bord, og skole/barnehager bruker byen aktivt gjennom Sundbåten, fortsetter Lossius.

Plan for fremtiden

Sundbåten er allerede i dag et aktivum for byen, og at tilbudet er gratis vil styrke dette ytterligere.

– Det er mye som står på ønskelisten. Nye anløp, utvidet rutetilbud og smartere båt. Hvis man bestemmer seg for å bruke båten som et rimelig verktøy i byutviklingen, folkehelse og miljø vil dette legge grunnlaget for fremtiden med flere båter, nye anløp og døgn-sundbåt, avslutter Lossius.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse