Annonse
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
Ytring
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
20 juni 2020 12:09
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Haramsøya 20200611. Politiet fjerner her bilen til Hans Petter Thue, som sitter i bilen med låste dører. Motstandere av det planlagte vindkraftanlegget på Haramsøya har de siste ukene blokkert veien opp til Haramsfjellet med en bil, for å hindre transport av utstyr til anlegget.Foto: Hilde Beate Ellingsæter / Norde / NTB scanpix Politiet aksjonerer mot vindkraftsmotstandere på Haramsøya Haramsøya 11.juni 2020. Politiet fjerner her bilen til Hans Petter Thue, som sitter i bilen med låste dører. Foto: Hilde Beate Ellingsæter / Norde / NTB scanpix

Ifølge Norsk Klimastiftelses hjemmeside er Anders Bjartnes «daglig leder og ansvarlig redaktør i Energi og Klima og redaktør for publikasjonene til Norsk Klimastiftelse.» (Norsk Klimastiftelse delfinansieres av kraftbransjen, og har styremedlemmer fra både BKK og Energi Norge.)

Anders Bjartnes har lenge vært en kompromissløs forkjemper for mer vindkraft på land i Norge. Han argumenterer med at dette er et viktig klimatiltak, og nødvendig for at Norge skal kunne nå sine klimapolitiske mål.

I den opphetede debatten rundt storsamfunnets overgrep mot folk og natur på Haramsøya, har Bjartnes nå gått ut med en oppfordring til Zephyr om å gi opp prosjektet, stanse arbeidet og forlate øya. Dette gjør han i en kronikk i «Energi og Klima» med tittelen «Kan vindkraft-debatten komme inn på et bedre spor?» (Zephyr er vindbaronen som nå, etter en ulovlig politiaksjon, har startet raseringen av Haramsøya.)

Innleggsforftatter Hogne Hongset, vindkraftmotstander. Foto: Privat.Innleggsforfatter Hogne Hongset, vindkraftmotstander. Foto: Privat.Bjartnes kan få ros for å være ærlig: Han vil «ofre» Haramsøy-utbyggingen for å få ned konfliktnivået(!), ikke for å redde naturen på øya! Det han vil oppnå er at andre vindkraftverk ikke skal bli sinket/hindret av den folkelige motstanden som nå sprer seg, og det så kraftfullt at den har utløst hastevedtak i Stortinget om å gjennomgå de konsesjonene som ikke har startet bygging.

Vindkraftdebatten ligner nå mer og mer på forrige århundres konflikter rundt Mardøla og aller mest Alta-saken. «La elva leve» er i ferd med å bli «La fjellene leve». (16. juni startet en sultestreik utenfor lokalene til Viken fylkeskommune, den største reelle eieren i Zephyr. Ref samenes sultestreik utenfor Stortinget i 1979 og 1981.) 

En viktig forskjell er at det i dag er nærmest et utall «Mardøla» og «Alta» rundt om i landet. NVE og OED har så langt godkjent 96 vindkraftverk, mens 23 til venter på godkjenning. 833 vindturbiner er i drift, og blir sakene «på vent» godkjent, ender vi trolig opp med rundt 3000 stadig større monsterturbiner i det som i dag uten unntak er urørt natur. De største som nå planlegges, blir på høyde med Oslo Plaza og Postgirobygget, - SATT OPPÅ HVERANDRE!

Denne utviklingen er det Bjartnes promoterer, i tråd med politikken til sponsorene Energi Norge og BKK, og med resten av kraftbransjen.   

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse