Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Hogne Hongset, vindkraftmotstander
Ytring
20 juni 2020 12:09
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Haramsøya 20200611. Politiet fjerner her bilen til Hans Petter Thue, som sitter i bilen med låste dører. Motstandere av det planlagte vindkraftanlegget på Haramsøya har de siste ukene blokkert veien opp til Haramsfjellet med en bil, for å hindre transport av utstyr til anlegget.Foto: Hilde Beate Ellingsæter / Norde / NTB scanpix Politiet aksjonerer mot vindkraftsmotstandere på Haramsøya Haramsøya 11.juni 2020. Politiet fjerner her bilen til Hans Petter Thue, som sitter i bilen med låste dører. Foto: Hilde Beate Ellingsæter / Norde / NTB scanpix

Ifølge Norsk Klimastiftelses hjemmeside er Anders Bjartnes «daglig leder og ansvarlig redaktør i Energi og Klima og redaktør for publikasjonene til Norsk Klimastiftelse.» (Norsk Klimastiftelse delfinansieres av kraftbransjen, og har styremedlemmer fra både BKK og Energi Norge.)

Anders Bjartnes har lenge vært en kompromissløs forkjemper for mer vindkraft på land i Norge. Han argumenterer med at dette er et viktig klimatiltak, og nødvendig for at Norge skal kunne nå sine klimapolitiske mål.

I den opphetede debatten rundt storsamfunnets overgrep mot folk og natur på Haramsøya, har Bjartnes nå gått ut med en oppfordring til Zephyr om å gi opp prosjektet, stanse arbeidet og forlate øya. Dette gjør han i en kronikk i «Energi og Klima» med tittelen «Kan vindkraft-debatten komme inn på et bedre spor?» (Zephyr er vindbaronen som nå, etter en ulovlig politiaksjon, har startet raseringen av Haramsøya.)

Innleggsforftatter Hogne Hongset, vindkraftmotstander. Foto: Privat.Innleggsforfatter Hogne Hongset, vindkraftmotstander. Foto: Privat.Bjartnes kan få ros for å være ærlig: Han vil «ofre» Haramsøy-utbyggingen for å få ned konfliktnivået(!), ikke for å redde naturen på øya! Det han vil oppnå er at andre vindkraftverk ikke skal bli sinket/hindret av den folkelige motstanden som nå sprer seg, og det så kraftfullt at den har utløst hastevedtak i Stortinget om å gjennomgå de konsesjonene som ikke har startet bygging.

Vindkraftdebatten ligner nå mer og mer på forrige århundres konflikter rundt Mardøla og aller mest Alta-saken. «La elva leve» er i ferd med å bli «La fjellene leve». (16. juni startet en sultestreik utenfor lokalene til Viken fylkeskommune, den største reelle eieren i Zephyr. Ref samenes sultestreik utenfor Stortinget i 1979 og 1981.) 

En viktig forskjell er at det i dag er nærmest et utall «Mardøla» og «Alta» rundt om i landet. NVE og OED har så langt godkjent 96 vindkraftverk, mens 23 til venter på godkjenning. 833 vindturbiner er i drift, og blir sakene «på vent» godkjent, ender vi trolig opp med rundt 3000 stadig større monsterturbiner i det som i dag uten unntak er urørt natur. De største som nå planlegges, blir på høyde med Oslo Plaza og Postgirobygget, - SATT OPPÅ HVERANDRE!

Denne utviklingen er det Bjartnes promoterer, i tråd med politikken til sponsorene Energi Norge og BKK, og med resten av kraftbransjen.   

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 52 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse