Annonse
Per Vidar Kjølmoen og Olav Arne Høydalsvik
Ytring
Per Vidar Kjølmoen og Olav Arne Høydalsvik
06 oktober 2020 08:46
Del på Facebook
Illustrasjonsbilde fra Kleven Verft i Ulsteinvik. Foto: Halvard Alvik / NTB
Illustrasjonsbilde fra Kleven Verft i Ulsteinvik. Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når slutta Sunnmørsposten å bry seg om verftsarbeidere? Det begynner tydeligvis å bli langt fra verftsgulvene i fylket til Sunnmørspostens fasjonable lokaler i Ålesund sentrum.

Geir H. Strand, mener det er noe umusikalsk og «lite sunnmørsk» over kravene fra maritim sektor om krisehjelp under koronakrisa i en kommentar lørdag. Det spekuleres i at verftsindustrien selv har en del av skylda for problemene og det vises til at flere av de mindre verftene har mange oppdrag. En slår fast at å omstille seg fra offshore til cruisebåter kanskje ikke var så smart «sånn i etterpåklokskapens klare lys». Slik fortoner verden seg fra redaksjonen i Røysegata 10.

En kan undre seg over at akkurat pressen fnyser slik over offentlig krisehjelp, all den tid papiraviser i Norge er noe av det mest gjennomsubsidierte som finnes av næringer i landet vårt. Mer betenkelig er likevel mangelen på forståelse for hvor viktig verftene og maritim sektor er for verdiskapinga i Norge. Ingen andre steder i landet skapes det så store eksportverdier (olje og gass ikke medregnet) per innbygger som akkurat i Møre og Romsdal. Ingen andre sektorer bidrar så mye til å lage disse verdiene som nettopp maritim sektor. En kan gjerne diskutere hvor viktig koronapandemien er for å forklare krisa i deler av maritim sektor, og det vil helt sikkert være mulig å finne eksempler på at noen bedrifter selv har gjort feil. Men det spiller strengt tatt ikke så stor rolle.

Menon Economics laget tidligere i vår en rapport på oppdrag fra blant andre Maritimt Forum Nordvest med prognoser på at mellom 30.000 og 43.000 arbeidsplasser kan være borte ved utgangen av 2022. 10.000 arbeidsplasser står på spill. Bare i Møre og Romsdal. Bare i maritim sektor. Grunnen til at vi i Norge har kunnet utvikle et så sterkt velferdssamfunn med gode offentlige skoler og en trygg eldreomsorg er at vi har hatt en så sterk verdiskaping fra Kleven, Ulstein, Vard og hundrevis av andre bedrifter i fylket.

Hvis en del av disse bedriftene faller bort, vil det ikke bare ramme kvinner og menn på verftene rundt om i fylket. Konsekvensene vil spre seg som ringer i vannet for folk som jobber i hotell, transport, butikk og så videre. Til slutt vil det bli mindre penger igjen til å lønne sykepleiere, lærere, helsefagarbeidere – og journalister. Verftsindustrien har passa på oss. Nå må vi passe på dem. Selvsagt må staten gå aktivt inn for å unngå store konkurser i denne næringa.

Neste år skal Sunnmørsposten flytte inn i det nye, flotte kontorbygget «Pir» i Keiser Wilhelmsgate. Dermed går avishuset med røtter helt tilbake fra 1882 inn i en ny æra. Forhåpentligvis vil miljøskiftet bidra til litt mindre navlebeskuelse fra kommentarplass.

For både verftsarbeiderne og hele Møre og Romsdal har behov for at den største avisa i fylket spiller på lag med maritim sektor.

Av: Per Vidar Kjølmoen
Fylkesleder i Arbeiderpartiet

Olav Arne Høydalsvik
Fellesforbundet Søre Sunnmøre

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Dette sier de nok fordi de vet at det ikke gjør noen forskjell. Det er kapasitet nok til å eksportere ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 10 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 12 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 14 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse