Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jan Nilsen
Ytring
Jan Nilsen
25 mars 2021 09:46
Del på Facebook
Illustrasjonsbilde – supplybåten "Troms Castor". Foto: Stein Watten
Illustrasjonsbilde – supplybåten "Troms Castor". Foto: Stein Watten
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag 19.03.2021 kom konklusjonen fra regjeringens nedsatte maritime utvalg. Det var mye positivt å lese her.  Blant annet var det enighet med rederiforbundet om at en skulle innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på sokkelen. 

I fjor skrev jeg at en måtte tette alle hull hvis en skulle innføre norske lønns og arbeidsvilkår, ellers så ville vi være kommet like langt. Slik jeg ser det nå så frykter jeg at ordningen ikke er vanntett og at vi i noen tilfeller dessverre er kommet like langt. 

Det ser vi bla annet i nærskipsfarten hvor  det råder liten optimisme så langt. Også i enkelte deler innen offshore er jeg redd vi er kommet like langt.

Tilskuddsordningen skal forbedres blant annet ved å fjerne taket på ordningen. Men dessverre vil de ikke innføre en bunnlinje som setter en nedre grense for hvor mye som genereres tilbake til arbeidsgiver, slik at vi ikke risikerer å komme i samme situasjon som før 2013.

Men nå skal den først behandles i Regjeringen og deretter Stortinget,  så får vi se hva som blir det endelige resultatet.

Det er snart fem år siden vi i gruppen Norske sjøfolks fremtid gikk ut og advarte om at det blir færre og færre norske sjøfolk i norsk sektor.

Situasjonen i dag er at det ligger båter i norsk havn registrert i i NIS med utenlandske sjøfolk som skal jobbe i norsk farvann. Akkurat det vi advarte om i 2016 da de åpnet for NIS i norsk farvann og i norsk havn. Få minutter etter at jeg la ut konklusjonen til utvalget på gruppen, kom FrP inn i kommentarfeltet og ba om arbeidsro. At gruppen ble sett på som et uromoment, viser at vi har lykkes i å ha sagt ifra om at nok er nok.

Norske politikere må en gang for alle si ifra om Norge skal være en sjøfartsnasjon. Det vil resultatet etter den er behandlet i Stortinget vise oss.

Jeg har jobbet ifra et klart perspektiv at vi skal nå frem med fakta. Det mener jeg vi har klart. At det vil være temperatur ligger i sakens natur. Men jeg har hele tiden lagt vekt på å være seriøs. Jeg håper og tror at det har gitt et positivt resultat.

Det vil tiden fremover vise.

 

Av: Jan Nilsen
Grunnlegger av Facebook Gruppen Norske Sjøfolks Fremtid.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse