Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
27 mars 2021 14:56
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stamvegen E39 har som hovedformål å gjøre reisene kortere og raskere, og nærmest halvere reisetiden vest for Langfjella når en eller flere av de 7 planlagte og dels igangsatte fjordkryssingsprosjektene mellom Trondheim og Kristiansand skal forseres.

Dersom status for trasevalget for stamvegen E39 ikke blir endret, har vi møringer klart kunststykket å bruke 100 milliarder kroner, men uten å redusere vegens lengde.

Alt som kan gjøres galt, har vi kløktig fått til. Stamvegen skal ledes utenfor byer og tettsted, slik det er planlagt mellom Kristiansand og Stavanger. I Møre og Romsdal ledes vegen gjennom sentrale deler av Ålesund og Molde. Omveg til Kristiansund har vi ikke fått til, men fastlandsforbindelse til øyer utenfor Molde, samt «byutviklingspakker» for både Ålesund og Molde er solid innsauset i stamvegtraseen. Folk på gjennomreise blir sluset gjennom byene, og vil få både omveier og snertne gebyr som takk for besøket.

Stamvegen ledes gjennom byene, men sykehusene som jo hører hjemme i byer skal i nordfylket samles på Hjelset – 2 mil øst for Molde. Sykehuset i Kristiansund er i best stand bygningsmessig, men mister fødeavdeling og kanskje annet. Diskusjon om sykehus versus Distriktsmedisinsk senter som benevnelse, endrer neppe status i forhold til SNR på Hjelset. Vegvalg er aktuelt stikkord for Nordmøre.

Ålesund og Sula sliter med kloakk som forurenser fjordene. Flere fjorder er allerede kraftig forurenset, og nå jakter det politiske flertallet etter en ny, selveste Storfjorden. Alternativene A: lede kloakken ut mot havet, utenfor terskelen. B: inne i selve fjordsystemet med viker, sund og fjordarmer i alle retninger. Det politiske flertallet ønsker alternativ B!

På Haramsøya er frykten at vindturbiner bygges, basert på 10–15 år gamle vedtak. At turbinene blir dobbelt så høye i forhold til søknaden er helt OK – mener de som bestemmer. Prøv å bygge et digert hus basert på gamle tegninger av et lite. Plan- og bygningsloven ville vraket tiltaket prompte. En mager trøst: fremtidige prosjekt blir utfordret av nevnte lov.

Kampen pågår fortsatt på øya som en gang rommet en liten trappefabrikk. Der skulle en kar hedres for lang og tro tjeneste, og ordføreren kom for å gjøre stas. Han tenkte at en billedlig historie kunne løfte hederen: «om vi stablet alle trappene du har vært med på bygge oppå hverandre, hadde du kommet til himmels». Replikken kom raskt og presis : «vi bygger kjellertrapper!» Kan det snu i bakvendtland?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Paul Hofseth · 3 år siden
    Det er lett å se hvor forskjellig tenkemåten er for E39 er mellom Kristiansand og Stavanger i forhold til i Møre og Romsdal. I sør styrer de unna byene lang kysten, som Farsund, Egersund og Mandal. Vegen blir kortere og raskere, og Sørlandet kommer nærmere Rogaland. Sørlandet og Rogaland er regioner mens nevnte byer er nettopp det - byer.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 år siden
      @Paul Hofseth En trasé for fergefri E39 som ikke favner om eneste av de største byene i Møre og Romsdal vil ikke kunne knytte regionene i Møre og Romsdal tettere sammen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Allerede innledningen avslører at utgangspunktet er feil. Stamvegen E39 har IKKE som hovedformål å gjøre reisene kortere og raskere. Hensikten er ifølge NTP å knytte regionene i ytre tettere sammen:

    "Regjeringen har som langsiktig mål å bygge ut E39 mellom Kristiansand og Trondheim til ferjefri standard. – Når vi utbedrer strekningene på land og erstatter ferjestrekninger med broer og tunneler gir vi folk betydelig redusert reisetid og økt fleksibilitet. Det vil gjøre E39 til en enda bedre transportåre og binde sammen de store vekstregionene langs kysten", sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse