Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Lars Olav Hustad
Ytring
17 april 2021 23:19
Del på Facebook
Illustrasjon: Møreaksen
Illustrasjon: Møreaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I likhet med mange andre distriktsregioner sliter også Møre og Romsdal med lave fødselstall og aldrende befolkning. I et lengre perspektiv vil dette selvsagt ha en negativ effekt på arbeidsplasser, skolestruktur, bosetting osv.

Hva kan så tiltakene være for å motvirke en slik utvikling? Dette er selvsagt ikke noe enkelt spørsmål å besvare. Men tilgangen til et velfungerende arbeidsmarked er i hvert fall en viktig faktor. For at et arbeidsmarked skal være velfungerende må infrastrukturen være utbygd. Dvs. at så mange som mulig kan nå sitt arbeidssted på enklest mulig måte.

Ved å bygge ut Møreaksen oppnår man disse faktorene jeg peker på. Man binder sammen de to største arbeidsmarkedsregionene i vårt fylke på en god og effektiv måte. Folk i Molde regionen når attraktive jobber i Ålesundsregionen og motsatt innen akseptabel reiseavstand. Dette er med på å kunne rekruttere folk til vår region, fordi det vil bli mange flere jobber å velge blant, og ikke minst folk som bor her kan fortsette å bo her.

Ved å bygge ut Møreaksen, og få på plass en fergefri forbindelse over Langfjorden, vil man få et velfungerende arbeidsmarked både på ytre og indre, noe som vil gjøre oss mye mer attraktive i framtida.

Kampen for at Møre og Romsdal i framtida også skal være attraktiv for kommende generasjoner, handler ikke om at vi internt skal kjempe om de eventuelt skal bo på Sunnmøre, Romsdal eller Nordmøre. Det handler om at vi må få ungdommer til å bli, og ikke minst rekruttere ungdommer til å flytte til vår flotte region.

Det er kanskje bare en drøm, og akkurat nå virker den drømmen helt fjern, men drømmen min er at vi snart i dette fylket unner hverandre det beste. Det viktigste er at sykehus, veiutbygging, lokasjoner for store bedrifter osv. havner i Møre og Romsdal.

Det betyr igjen at vi i fremtiden kan fortsette å bo både i byen og på bygda i vårt fantastiske fylke. Så støtt opp under vedtatte prosjekt, og begynn å heie på hverandre!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Kjell-Arild Vaage · 3 år siden
    Som forhenværende Høyresympatisør siden 1976, så er det er til de grader nedstemmende å lese og høre om tidligere Høyreordfører i Raumas synspunkter om Møre-/Romsdalsaksen. Du har bygd ned bygdene i Rauma, du har sentralisert etter beste evne. og nå står du på for Møreaksen. Hvorfor? Du snakker jo ikke om Rauma i det hele tatt.  Langfjorden, hva er det? E-136 nevner du ikke med et ord? Du har nok utspilt din rolle. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lama Vik · 3 år siden
      @Kjell-Arild Vaage Fordi Rauma også tener på at det fins levande samfunn langs kysten. Møreaksen og Langfjordsambandet styrker Rauma.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 3 år siden
    Samferdsel er navet i et samfunn. Det er vi veldig enig i.
    Men samferdsel skal også være økonomisk mulig å bruke, for alle. 
    Mangler vi dette momentet, er det ikke å betrakte som samfunnsnyttig. 
    For å prøve å få realisert Langfjordsbroen, er det nok fornuftig å få E39 så langt vest som mulig, helst om Brattvåg, slik den opprinnelige planen var.
    Personlig hadde Langfjordsbroen vært mitt førstevalg. Men etter at Nordøyvegen ble realisert, tror jeg at Fylket har nok med å drifte og oppgradere det de har ansvaret for.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lama Vik · 3 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Eg er ikkje av den oppfatninga at Nordøyvegen bremsar andre fylkeskommunale prosjekt. Tvert om, Nordøyvegen er vel pilot på ferjeavløysingsmidlar. Dette, kombinert med rekordlav rente, burde heller gjere fylket meir framoverlent. No har vi sjansen til å få nok eit sjølvfinansierande prosjekt, Kjerringsundet gjennomført, og så bør ein kjøre knallhardt på Langfjordsambandet.

      Saman vil desse vegane løyse oppgåva- å knyte regionen saman. I tillegg blir Romsdalshalvøya og Nordmøre ferjefri mot austlandet. Eg veit at responsen din er at ingen har råd til å bruke vegane. Eg trur det er tvert om- folk er villige til å betale 40% meir for å sleppe å vere avhengige av ferjer. Ein annan tendens du har er å glemme at bompengar er tidsavgrensa. Vi kan ikkje berre tenke på oss sjølve og eiga lommebok, det kjem folk etter oss, og for dei er vegen gratis. På same måte som eg og du no køyrer gratis i Atlanterhavstunnellen, Krifast, Ålesundstunnellane, Skodjebru, Eiksundsamband og Tresfjordbru.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 3 år siden
    Hvor er Høyre og AP på Nordmøre hen angående den fordyrende omveien Møreaksen er for Nordmøre??????????????      Heller ikke att de same Møre aks personene har skubba Halsafjorden ut i evigheten, er det Nordmørslista som skal Rydde opp? Folket vil ikke ha Møreaksen, har kun sett FRP og Senter partiet hittil som har reagert. Hvilken parti skal Nordmøre stemme på til høsten, for og hindre Møreaksen??
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    Samferdsel ER distriktspolitikk!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Rune Haukvik · 3 år siden
    Kloke ord fra Hustad. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse