Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
26 august 2021 09:35
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For en raushet som vises nå like før valget. Med Myhre/Tidens Krav sin grundige journalistikk har parti som ikke har lyttet til folket fått en gavepakke. Reaksjoner og konsekvenser blir aktuelle stikkord den nærmeste tiden, og hvordan reagerer våre lokale «MA-politikere» og partiene de tilhører?

3 uker før valget har følgende parti åpnet for og/eller krever prisvurdering/utredning av Romsdalsaksen: FrP, SV, R, MDG, PDK, INP, KrF, Ap, V, Sp og muligens flere.
De 6 førstnevnte krever utredning, men hva med de andre?

Det fremgår av artikkelen Sunnmørsposten har gjengitt fra Tidens Krav at Statens Vegvesen Midt innrømmer å ha lav tillit. De ber derfor region vest om hjelp ved presentasjonen. Region vest behøver ikke gjøre undersøkelser, for det kan region Midt gjøre selv. Oppgaven var å gi undersøkelsen legitimitet – hørt på maken?

Den gamle steinkirken og prestegården ble nok plassert på Veøy grunnet god beliggenhet og tilkomst, og om ønskelig kan skånsom tilgjengelighet reetableres. Begrunnelsene for ikke å la RA-traseen gå langs sydsiden av øya utenom det vernede området virker konstruert, og spesielt når vegen «gjemmes» av en 75 meter høy skogkledd ås.

MEN – dersom løsningen på sydsiden likevel viser seg umulig, må det da være langt bedre med en svært kort undersjøisk strekning enn den lange og dype Tautratunnelen. Ikke rart at tilliten er lav til region midt.

Argumentet for ikke å jobbe videre med et konkret og langt billigere forslag fra en prosjektleder i Statens Vegvesen region Vest er spesielt. Forslaget ble lagt bort med begrunnelse at Romsdalsaksen ikke ønsker undersjøisk tunnel.

Forslaget var en løsning med flytebruer og en kort tunnel under Veøya, samt en mer direkte linje mot Hjelset. Det gir kortere veg, og kostnaden ble stipulert til knappe 14 mrd med 4 felt motorveg for strekningen Hjelvika – Hjelset.

Tautratunnelen og Julsundbrua er dimensjonert med 4 felt av årsaker som ikke knyttes til trafikkmengde, og forventet trafikk tilsier ikke 4 felt. 4 felt er også unødvendig med Romsdalsaksen mellom Hjelvika og Hjelset, og prosjektlederens forslag kan derved bli enda billigere.

Oversjøisk panorama er imidlertid Romsdalsaksen sitt soleklare førstevalg. En grundig og rettferdig prisundersøkelse og tilhørende utredning er overmoden, og da må alle aktuelle alternativ for RA-traseen gjennomgåes grundig av nøytrale aktører med legitimitet.

Klare tale fra Ap, Sp, KrF og V kreves og forventes.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    "Den problematiske Veøytunnellen"

    Dessverre må nok RA bite i det sure tunnelleplet. Seilingsled og verneomsyn på Veøya talar for det. Dette er svært problematisk, og stoppar eventyret om Romsdalsaksen. Lastebileigarforbundet, FRP med fleire, for ikkje å snakke om heile MuM / RA-miljøet, vil motsette seg kraftig "livsfarlege, stupbratte tunnellar". Etter å ha fulgt debatten i fleire år verkar mange i desse miljøa til å slite med klaustrofobi og tunnellangst.

    Horgen konslulting, RA sin eigen konsulent, kostnadsreknar Tautratunnellen til 11mrd. Enkelt sagt vil då den halvparten så lange Veøytunnellen koste 5,5 mrd, og mykje meir, om ein finn ut at ein vil føre den i land på Årø/ Hjelset. I tillegg kjem kostnadane med 3 km flytebru til Sekken.

    Alt dette veit Frank Sve. Han og Sylvi vil flytte 20 mrd statlege investeringskroner øyremerka ferjefrie Mørebyar til det sentrale austland. Å seie at ein kan bruke pengane til andre prosjekt er greinalaust tullball.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse