For en raushet som vises nå like før valget. Med Myhre/Tidens Krav sin grundige journalistikk har parti som ikke har lyttet til folket fått en gavepakke. Reaksjoner og konsekvenser blir aktuelle stikkord den nærmeste tiden, og hvordan reagerer våre lokale «MA-politikere» og partiene de tilhører?
3 uker før valget har følgende parti åpnet for og/eller krever prisvurdering/utredning av Romsdalsaksen: FrP, SV, R, MDG, PDK, INP, KrF, Ap, V, Sp og muligens flere.
De 6 førstnevnte krever utredning, men hva med de andre?
Det fremgår av artikkelen Sunnmørsposten har gjengitt fra Tidens Krav at Statens Vegvesen Midt innrømmer å ha lav tillit. De ber derfor region vest om hjelp ved presentasjonen. Region vest behøver ikke gjøre undersøkelser, for det kan region Midt gjøre selv. Oppgaven var å gi undersøkelsen legitimitet – hørt på maken?
Den gamle steinkirken og prestegården ble nok plassert på Veøy grunnet god beliggenhet og tilkomst, og om ønskelig kan skånsom tilgjengelighet reetableres. Begrunnelsene for ikke å la RA-traseen gå langs sydsiden av øya utenom det vernede området virker konstruert, og spesielt når vegen «gjemmes» av en 75 meter høy skogkledd ås.
MEN – dersom løsningen på sydsiden likevel viser seg umulig, må det da være langt bedre med en svært kort undersjøisk strekning enn den lange og dype Tautratunnelen. Ikke rart at tilliten er lav til region midt.
Argumentet for ikke å jobbe videre med et konkret og langt billigere forslag fra en prosjektleder i Statens Vegvesen region Vest er spesielt. Forslaget ble lagt bort med begrunnelse at Romsdalsaksen ikke ønsker undersjøisk tunnel.
Forslaget var en løsning med flytebruer og en kort tunnel under Veøya, samt en mer direkte linje mot Hjelset. Det gir kortere veg, og kostnaden ble stipulert til knappe 14 mrd med 4 felt motorveg for strekningen Hjelvika – Hjelset.
Tautratunnelen og Julsundbrua er dimensjonert med 4 felt av årsaker som ikke knyttes til trafikkmengde, og forventet trafikk tilsier ikke 4 felt. 4 felt er også unødvendig med Romsdalsaksen mellom Hjelvika og Hjelset, og prosjektlederens forslag kan derved bli enda billigere.
Oversjøisk panorama er imidlertid Romsdalsaksen sitt soleklare førstevalg. En grundig og rettferdig prisundersøkelse og tilhørende utredning er overmoden, og da må alle aktuelle alternativ for RA-traseen gjennomgåes grundig av nøytrale aktører med legitimitet.
Klare tale fra Ap, Sp, KrF og V kreves og forventes.