Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Ketil S. Andersen
Ytring
04 oktober 2021 11:23
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er så langt ikke lagt fram god nok informasjon til at det kan holdes en folkeavstemning i Kristiansund, om fylkestilhørighet.

Utvalget som ble nedsatt, skulle foreslå hvordan en utredning skulle ivaretas, men har istedet fremskaffet en utredning. Det ble satt av så liten tid og så lite med ressurser til denne, at det ikke var mulig å få til noe annet enn å kopiere det som var gjort fra før. Utvalget har gjort minst mulig for å skape entusiasme og se på mulighetene knyttet til det å flytte. Dette innebærer at befolkningen ikke har fått anledning til å sette seg inn i de positive mulighetene som oppstår.

De 14 første månedene etter at bystyret vedtok utredning ble kastet bort på praktisk talt ingenting (6). Den rapporten som ble laget bærer derfor preg av å kun liste opp alle mulige motforestillinger ved å skifte fylke. Det var trolig også hensikten, når man hører signalene fra flere politikere. Verken årsakene til at spørsmålet har kommet opp eller potensiale som ligger i å bytte fylket er tatt med. Det virker også som forskerne ikke har hatt kjennskap til kampene mellom fogderiene i M&R, som er en bremsekloss for Nordmøre. Slik denne saken har blitt behandlet til nå, vil det være helt tilfeldig hva resultatet blir. En slik viktig sak som denne, som skal påvirke oss de neste 100 årene, krever en mer seriøs behandling.

Det største potensialet for suksess som følge av en endring i fylket er å utvikle Havriket (2), som beskrevet i Stig Anders Ohrvik sitt innlegg (1). Her ligger det store muligheter for industri og arbeidsplasser, både for Trøndelag og Nordmøre. Ohrvik understreker at en av forutsetningene for å lykkes med dette er å løse forbedre samferdsel innen dette Havriket. Med de investeringene som er gjort i M&R innen samferdsel, f.eks. Nordøysambandet, vil det være lite å hente til slike formål for andre prosjekter.

En meget vesentlig mangel ved foreliggende utredning er at man ikke har gjort sonderinger mot politikerne i Trøndelag. I slike samtaler skal man selvfølgelig ikke åpne med å spørre om Trøndelag vil betale for Kulturhus og Campus, men tvert imot å presentere de ideene som foreligger om å utvikle dette Havriket, med stort potensiale for mer industri og innovasjon, til fordel for hele Trøndelag. Her vil det ligge store oppgaver å utføre for Campus, gjerne i samarbeid med NTNU/Sintef og andre i Trøndelag, for å utvikle nødvendig teknologi og produkter. Laboratoriene ligger her rett utenfor våre svaberg. Dersom det finnes politisk vilje, vil dette la seg realisere.

Hvorfor ser man på det som best å fortsette i M&R? Har man allerede glemt Tjeldbergodden og Knut Baardseths kamp mot ‘Molde-mafiaen’? Har man glemt sykehussaken og den råtne prosessen? Behandlingen av fødeavdelingen? Har man glemt den skjeve fordelingen av offentlige arbeidsplasser? I så fall spiller det jo liten rolle. Dersom vi opplever mer motgang, vil man jo snart glemme det også. Det siste er effekten av sammenslåing av fagskoler.

For å rettferdiggjøre en folkeavstemning må det derfor lages en bedre utredning der det positive potensialet også utredes skikkelig og publiseres sammen med en påminnelse av hvordan det er å være et mindretall i M&R. Dette er nødvendig i en så viktig sak, selv om dette skulle medføre at det hele tar et år ekstra. Dersom man sørger for en skikkelig, objektiv utredning, er man både KLOK, SMART og MODIG.

  1. Havriket - Stig Anders Ohrvik - Nordmørslista - KSU.NO 
  2. Samarbeid mellom Frøya, Hitra, Smøla, Heim, Aure, Averøy og Kristiansund og gjerne flere.
  3. Kickstart og forutsetninger for Havriket - Steinar Melby - KSU.NO
  4. Mer om Havriket - Ketil S. Andersen - KSU.NO
  5. Flytt fylkesgrensen - Ketil S. Andersen - TK
  6. Stig Anders Ohrvik og Nordmørslista etterspør status for regionsutrednings-arbeidet - KSU.NO
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse