Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
MF Tustna på vei over Talgsjøen til Seivika fra Tømmervåg. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet legger over en halv milliard kroner på bordet for å redusere fergetakstene. Dermed har vi gjort mer for fergetakstene på tre uker enn det FrP gjorde i seks og et halvt år da de hadde samferdselsministeren.

Nå er det vanlige folk sin tur, i hele Norge. I løpet av tre korte uker har den nye Arbeiderparti/Senterparti-regjeringa jobbet for å rette opp statsbudsjett fra Høyreregjeringa. På ferge gjør vi følgende:

  1. vi kompenserer momsøkninga i oktober
  2. vi stopper prisøkningene som var foreslått
  3. vi setter prisene enda mer ned, og
  4. vi starter jobben med å gjøre de minste sambandene gratis.

Totalt foreslår vi å bruke hele 489,8 millioner kroner på å sette ned fergetakstene, pluss 30 millioner kroner for å å starte jobben med å gjøre de minste fergesambandene gratis. Totalt betyr det at fergeprisen 1. januar 2022 ligger an til å bli 30% lavere enn på samme tid året før - da Høyre og FrP styrte.

I tillegg går vi i Arbeiderpartiet og Senterpartiet inn for å øke pendlerfradragene og skattefradragene for fagforeningskontingent. For vi prioriterer vanlige folk, ikke dem som allerede har størst formuer.

Kritikken fra FrP har ikke lagt vente på seg. Det er vanskelig å forstå. FrP styrte samferdselsdepartementet i seks og et halvt år.

Slik gikk det med prisene på riksveifergene den gangen:

  • 2014 opp 3,5 %
  • 2015 opp 4,1 %
  • 2016 opp 2,9 %
  • 2017 opp 7,8 %
  • 2018 opp 2,4 %
  • 2019 opp 2,7 %
  • 2020 opp 3,2 %

Men nå er det blitt regjeringsskifte og Arbeiderpartiet og Senterpartiet gjør mer for fergeprisene på tre uker, enn det FrP klarte på seks og et halvt år.

FrP har vist i praksis hvor lite de bryr seg om fergetakstene. FrP burde beklage sin egen politikk til alle fergereisende og deretter takke Arbeiderpartiet og Senterpartiet for dette krafttaket for vanlige folk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Espen Heitmann · 2 år siden
    Og glemt er det at SP og AP med Kjølmoen i spissen nesten doblet fergetakstene høsten 2019 og startet fergeopprøret, på samme tid som fylket gikk med 313,5 millioner i overskudd.
    At AP også stemte ned ett hvert forslag fra Frp om reduksjon i fylket og på storting er ikke nevnt med ett ord, beklager Kjølmoen men du har ingen troverdighet lenger

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse