Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
08 november 2021 11:28
Del på Facebook
Illustrasjonen viser Hafast med sort strek, og den «grønne linje» som krysser Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden.
Illustrasjonen viser Hafast med sort strek, og den «grønne linje» som krysser Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Påvirket «akse-saka» valgresultatet? Svaret er ja! FrP, SV og R fikk gode resultat i fylket, mens det mest aktive partiet for Møreaksen (H) gikk fra 3 til 1 mandat på Stortinget fra vårt fylke. På den nye Mørebenken er 3 av 8 motstandere av Møreaksen, mens det var 2 av 9 ved forrige Stortingsvalg.

MEN – det er kun snakk om påvirkning av valgresultatet, for det er tross alt veldig mange andre saker enn fjordkryssingen over Romsdalsfjorden som bestemmer hvordan folket stemmer. Gallupen som Norstat utførte med 4002 svar viser folkets vilje i en enkelt sak. Det var en svært omfattende og grundig undersøkelse/gallup som ble utvidet til å gjelde alle kommuner i fylket – og så omfattende at den tilsvarer som omkring 80000 svar på landsbasis.

Meningsmålingsinstitutt som Norstat kan ikke slurve med hvordan spørsmål stilles, eller hvordan utvelgelse skjer i forhold til kjønn, alder, vekting av folketall pr område osv. av den enkle grunn at tillit er helt avgjørende for langsiktig virksomhet og et langvarig levebrød. Undersøkelsen ble som kjent utvidet fra 3000 til 4002 svar fra hele fylket.

Hadde undersøkelsen blitt ytterligere utvidet til også å gjelde f.eks Trøndelag og Vestland, ville nok Romsdalsaksen og fortsatt ferge blitt ytterligere styrket. At en enkelt sak påvirker et valgresultat versus at saken er den eneste som avgjør valgresultatet forstår de som vil forstå. Illustrasjonen viser endelig resultat for hele fylket.

Undersøkelsen Sentio utførte i 2019 med 1000 svar om undersjøisk vs oversjøisk kryssing: undersjøisk 165 – oversjøisk 598 – «vet ikke» 237. De to undersøkelsene uført av velrenommerte analyse-institutt som Norstat og Sentio viser klart folkets mening. Utakten mellom folkets mening og politikerne har riktignok minket – men den er der i altfor stor grad, og deler av lokal presse har bidratt til det.

Det må forventes langt større fokus på økonomi i den fremtidige aksedebatten når estimat viser at for ca 60 mrd med Hornindal som startpunkt – kan E39 krysse Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden, mens politikernes førstevalg pr dato med Hafast og Møreaksen ikke kommer lengre enn til Moa med samme pengebruk.

En ny viktig faktor i «akse-duellen» er omfanget til subsidiering av fergedriften. Kraftig reduksjon av fergebillettene, og kanskje helt gratis ferge til øyer som Otrøya og Gossen gir en ny dimensjon. At Hafast og Møreaksen er uegnet som ny E39 er imidlertid åpenbart for stadig flere.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse