Det er forståelig, greit og et gode at lokale krefter jobber for lokale løsninger av ulik art. Lokalt engasjement har i mange tilfeller endt med noe etterlengtet, og som har vist seg å ha varig verdi. Lokale utfordringer, løsninger og gjennomføringer er helt greit med et litt nærsynt perspektiv – det hører egentlig sammen.
Noe som ikke er like greit, er når lesebrillene brukes der perspektivet krever en viss avstand. Lokale veger og stamveger er god illustrasjon på dette forholdet. Lokale veger må planlegges, bygges og vedlikeholdes i henhold til lokal fokus og nytte. Stamveger krever et annet fokus, og lesebrillene må legges bort.
De aller fleste forstår at stamveger og lokale veger har ulike formål, men at de må samspille for å skape et best mulig vegnett. Fastlandsforbindelser, «bypakker» gater i byer og veger i bygder er ikke stamvegene sin oppgave. Slik er det i Norge, og slik er det i alle land. Nordøyvegen er et godt eksempel på en lokal veg, og «halvbroren» – fastlandsforbindelse for Gossen og tidligere Midsund kommune, er et tilsvarende typisk lokalt vegprosjekt.
Lederen for Folkeaksjonen Møre uten Møreaksen, Terje Tovan, har nylig lansert et nytt forslag der den planlagte forbindelsen mellom Otrøya og Gossen over Kjerringsundet blir supplert med en ny forbindelse mot fastlandet – litt syd for Hollingen. Slik kan Gossen og tidligere Midsund kommune få fast forbindelse uten den problematiske undersjøiske tunnelen, Julsundbrua og mere til. Tovan har lansert to forslag i samme område – en oversjøisk med en sluse, og en undersjøisk tunnel. Kostnadsestimatene er på omkring samme nivå som for Nordøyvegen.
Forslagene har sikkert svakheter, men er veldig mye bedre enn en rådyr Møreakse der alle tenkelige problem blir bagatellisert. Kostnaden Tovan antyder kan være for lavt vurdert, men er eksempelvis 6 mrd for en 15 km lang og svært dyp undersjøisk tunnel med 2 løp og omkring 20 rømningsveier mellom løpene særlig troverdig?
Håper at seriøse og upartiske aktører får oppgaven å ettergå løsninger som Tovan sitt forslag og alternativene Møreaksen, Romsdalsaksen og fortsatt fergedrift, samt tar hensyn til byggekostnader og drift/vedlikehold i et langsiktig perspektiv – gjerne 100 år! Riktige målinger, tall og andre opplysninger krever fair behandling og utført med nøytrale briller.
Det finnes mange uløste vegprosjekt i fylket, og nødvendig tid til utredning må brukes ved slik ekstrem pengebruk.