Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
09 februar 2022 14:52
Del på Facebook
Foto: Terje Pedersen / NTB
Foto: Terje Pedersen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Inspirert av Leonard Cohen sin verden med Manhattan og Berlin, satser vi lokalt med E136 først. Poeten har også evnen til å sette lyset på brister som alltid finnes.

Eksportvegen 136 først!

For ordens skyld – E136 går fra Ysteneset i Ålesund til Dombås. Statens vegvesen region midt (SVVM) har brukt resurser som tid og penger på Møreaksen i stor grad, og i svært liten grad på den viktige eksportvegen fra Ålesund sentrum, gjennom Romsdalen og videre til Dombås. Den tilsynelatende likegyldigheten til Statens vegvesen overfor E136 i flere tiår er både underlig og uakseptabel. Det er mange brister i måten SVVM har prioritert E136 versus Møreaksen, og det kaster et dårlig lys over etaten.

Cohen bruker få ord, slik poeter gjør når han i en sangtekst sier: «There is a crack, a crack in everything, that's how the light gets in» eller på norsk: «det er en brist, en brist i alt – det er slik lyset slipper inn». Det er nettopp det som er i ferd med å skje på flere områder og av stadig flere viktige aktører og privatpersoner – det lysner.

Bompenger for Møreaksen

Nylig presenterte Statens vegvesen et forslag om plassering og nivå for bompasseringer knyttet til Møreaksen. Reaksjonene har vært mange og sinte.
Innkreving av penger før vegen er ferdig planlagt, og å be en påholden sunnmøring om å betale på forskudd for Møreaksen – når eksempelvis en Ålesunder skal til hytta på Bjorli er jo å be om trøbbel.

Målepunkt

Ingen benekter at en av E39- strekningene i sin tid ble definert som Ålesund – Bergsøya – øya der du kan kjøre videre langs E39 eller ta av til Kristiansund. At strekningen nå er redefinert til Ålesund – Bolsønes like øst for Molde sentrum provoserer mange. Er det for å parkere den brysomme utfordreren Romsdalsaksen, ettersom slike inngrep gjør store utslag på målinger som reiselengde og tid, samt samfunnsnytte og andre nøkkeltall?

Som målepunkt er Bolsønes like ulogisk som Hamar eller Gjøvik dersom korteste veg fra Mjøsbrua mot Oslo skal måles. Vegene der møtes igjen ved Minnesund – som derved er opplagt målepunkt.

Diverse undersøkelser

Flere mindre «avis-galluper», samt de to langt mer omfattende til Sentio (2019) og Norstat i 2021, har vist at Romsdalsaksen foretrekkes. Undersøkelsene blir forsøkt bortforklart med ord som useriøst og tvilsomme. Av 1000 svar til Sentio ønsket kun 17% undersjøisk (Møreaksen) løsning. Norstat sin undersøkelse fikk 4002 svar fra samtlige kommune i M&R. Kun 23% ønsket Møreaksen.

Fokus på E136

En uhildet utredning av Romsdalsaksen er ikke utført tross mer enn 13000 krav fra en underskriftskampanje som du finner i en underskriftskampanje på romsdalsaksen.no

MEN, det er liten tvil om at fylkets viktigste eksportveg E136 må prioriteres aller først med nødvendige ressurser i tråd med fylkestinget, viktige aktører som Norges Lastebileier-Forbund, NHO, sunnmørsk næringsliv, trolig også andre, og privatpersoner. Så – først tar vi eksportvegen E136!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 2 år siden
    Enda ett velfundert og reflektert innlegg av Paul Andreas Hofseth!

    At strekningen for E39 er definert som Ålesund - Bergsøy, er det full enighet om.

    Selv de argeste MA tilhengerene har etterhvert motvillig måttet innrømme det. Men der stopper det.

    Ett lite blikk på kartet avslører for de fleste at omveien fra Fremstedal (Ørskogfjellet), tilbake og ned til Tomrefjord, under Midfjorden, opp til Otrøya, tilbake og over Julsundet for deretter å følge langs hele Fannefjorden til Hjelset, derfra videre mot Bergsøy, er og forblir en omvei!

    Og selv de som sliter med å lese kart, vil med ett lite blikk måtte innse hvorfor MA omveien ikke har støtte i befolknimgen i M&R.

    Joda, enkelte ihuga MA tilhengere påstår at ei bue mellom to punkt er kortere enn ei rett linje mellom de samme punktene. Eller, for å se det fra deres vinkel, der dei enkelt og greit, uten hemninger bare flytter krysningspunktet bort fra den rette linjen. Og simsala bim.. Buen ble kortest.. Troverdig? Neppe!

    Det var en gang i tiden at stier og kjerreveier ble lagt mellom gårdstunene. Men det begynner å bli noen år siden man gikk bort fra den måten å bygge veier på. Spesielt firefelts motorveier! Eller hva SVV Midt?

    Hvorfor skal stamveier her i fylket på død og liv bygges som lengst mulige omveier og også dyrest mulig?

    Hvorfor planlegges moderne stamveier her i fylket i sløyfer i alle retninger? Dvs. både vertikalt og horisontalt?

    Hvorfor har enkelte "lokale krefter" så stor påvirkningskraft, der lokale utfordringer ukritisk lempes over på storsamfunnet?

    Bør det virkelig være slik?

    Får man de beste stamveiene gjennom fylket vårt med å dra stamveier over til å løse lokalvei utfordringer og ønsker om firefelts fastlandsforbindelser med en ÅDT så lav som 4-500?

    Hvorfor planlegger man her i fylket å legge en "moderne og fremtidsrettet" stamvei rett gjennom en by? Og ja, Molde by er vel mer en bare hovedgaten i sentrum? Så betegnelsen "rett gjennom Molde by" er korrekt, der dette begrepet omfavner hele strekningen fra Julbøen, langs hele Fannefjorden til Hjelset!

    Hvor går grensen for hvor lenge en liten "ego" gruppe skal få holde på?

    Når skal foten settes ned, der nok er nok?

    Ihuga MA tilhengere har selvfølgelig svarene klart i ermet, og tryller dei vikarierende frem, avhengig av hva som passer dem best.

    Svar på lik linje med at en bue mellom to punkt er kortest!

    Troverdig eller?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Terje G. Finnøy Terje G. Finnøy tror at ved å stirre på et kart så slår klarsynet ned. Beklageligvis sier kartet ingen ting om det viktigste – hvor skal de reisende, og hvor mange er de?

      Man bygger ikke en ny hovedvei for et lite mindretall på gjennomreise – kun 25% av trafikken som krysser Romsdalsfjorden krysser også Gjemnessundbrua.

      Nye veier bygges for de som bruker veiene. Og som ved de fleste store stamveier er det ofte lokaltrafikken som dominerer på de fleste delstrekningene. Man bygger veier dit folk skal – hjem og på jobb. Slik Møreaksen gjør.

      Møreaksen løser de problemene dagens fergetrafikk skaper i Molde sentrum. Møreaksen går i tunnel bak Molde sentrum. Fortsatt ferge eller Romsdalsaksen vil ikke løse trafikkproblemene for Molde øst.

      Motstanderne mot Møreaksen må gjerne tegne rette linjer på et kart – det imponerer ikke noen med innsikt i samferdsel.


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 2 år siden
      @Terje G. Finnøy At dokke gidder bry dere med å argumentere med han Terje Sundsbø !! Dere har vel familie og andre ting å ta vare på, eller interessere dere for. . Nå har Orten gått over til å jobbe for NAV saken, Espeland er blitt stum og han Oliver Husøy forsvant for et par år siden. Alle disse er jo sikre på at Møreaksen er veien og livet. Ferdig snakka som dei er.-La de få leve i troa og håpet. Bruk heller energien på noe som er gøy for alle parter. Hva med å samle på frimerker eller glansbilder? - Jeg driver med slektsforskning. Ja, det gir faktisk mening i hverdagen. Selv hvor dårlig været er for tiden.   
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Arne Almaas Du har helt rett i at å argumentere mot Møreaksen er bortkastet energi. 

      På tirsdag la vegdirektør Ingrid Dahl Hovland fram vegvesenets planar for investeringer de neste seks årene, og samferdselsminister Jon Ivar Nygård deltok i framleggingen av gjennomføringsplanen. Her er Møreaksen nevnt som ett av de viktigste prosjektene, like viktig og positivt prosjekt som Rog- og Hordfast (omtalt som «den nye Bergensbanen»). 

      https://www.nrk.no/vestland/her-vil-statens-vegvesen-investera-105-milliardar-1.15846259

       


  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 2 år siden
    Veldig bra, og 100% korrekt beskrevet Paul Andreas Hofseth!!  Heldigvis er det flere og flere som våkner nå, og ser viktigheten av å satse på de veistrekningene som har den største trafikken, og er aller mest utsatt.  E136 fra Ålesund til Dombås er en soleklar vinner, og vil få førsteprioritet.  Det samme gjelder E39 på strekningen mellom Solevågseidet og Breivika.

    Disse vegstrekningene er de som representerer den desidert største verdiskapingen i hele fylket.

    De andre luftslottene av noen veiprosjekter, som nesten ingen i fylket ønsker, vil aldri få bevilget en krone.  Det sitter da vettuge politikere på Stortinget!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Hans-Peter Kaaresen Flertallet ønsker Møreaksen, over 62% av velgerne i vårt fylke stemte på partier som ønsker Møreaksen. I et demokrati er det flertallet som bestemmer, og på Stortinget har flertallet vedtatt NTP med Møreaksen høgt på prioriteringslisten.

      Møreaksen E39 Ålesund – Molde vil sikre utbygging av Eksportveien E136 Ålesund – Dombås, der de har felles trasé mellom Ålesund og Ørskogfjellet. Møreaksen bygges av Statens vegvesen. Resten av E136 bygges av Nye veier. Disse aktørene opererer uavhengig av hverandre. Det er ingen ting som hindrer at begge strekningene bygges samtidig. Nye veier har egen finansiering, og bevilgningene konkurrerer heller ikke med hverandre.

      Den soleklare vinneren er begge. Se også 
      https://www.nrk.no/vestland/her-vil-statens-vegvesen-investera-105-milliardar-1.15846259

      «Davik trekker fram at ny E39 Ålesund-Molde (Møreaksen) er eit like viktig og positivt prosjekt som Rog- og Hordfast.»


  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Det er sannelig mange brister i Paul Andreas Hofseth sine argumenter.

    Først bompenger: Ingen betaler bompenger for strekninger de ikke kjører. Det gjelder også sunnmøringer på vei til sine hytter på Bjorli. Det virker som om hovedmålsettingen er å skaffe gratis ny vei for sunnmøringer på hyttetur opp Romsdalen.

    Så målepunkt: Målepunktene/endepunktene samsvarer godt med hvor trafikken skiller lag. Dagens E39 har fergeleie i Molde sentrum, og Bolsønes er hvor tunnelen for Møreaksen ender, noen hundre meter unna. Bare 40% av de som krysser Romsdalsfjorden passerer Lønset øst for Molde, og bare 25% passerer Gjemnessundbrua.

    Over 62% av velgerne ved stortingsvalget stemte på partier som ønsker Møreaksen. Det viser seg også at mange er for tunneler. MuM og Terje Tovan vil heller ha undersjøisk tunnel under Julsundet framfor hengebro. På Skodje er det store protester mot fylling og bro i fjorden, der vil de heller ha veien i tunnel. Flere andre steder er det protester mot vei/bro i dagen, det ødelegger bl.a. naturlandskapet og jordbruksareal. Også Romsdalsaksen er nå foreslått med en lang undersjøisk tunnel mellom Sekken og Løset. Da gjelder ikke spørreundersøkelsene som presenterte dette som en oversjøisk løsning.

    Det er ingen grunn for å vente med Møreaksen til etter Eksportveien. Det er nemlig SVV som bygger Møreaksen og Nye veier som bygger Eksportveien. Disse selskapene bygger veier uavhengig av hverandre. Kan Hofseth forklare hvorfor den ene veien må vente på den andre? Bevilgningene er jo også adskilt.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 6 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse