Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Reiselivet i Norge har helt unike muligheter for å være en fremtidsrettet og bærekraftig næring. Vi finner den i hele landet – i hver en krik og krok. Likevel er det en næring vi ikke snakker nok om. Store industrivirksomheter og hjørnestensbedrifter får ofte mer oppmerksomhet enn det fragmenterte reiselivet. Men reiselivet var en av våre viktigste eksportnæringer før pandemien, og den kan bli det igjen!

Reiselivet ble særlig hardt rammet av pandemien. Når landet stengte grensene gikk det hardt ut over en næring som i stor grad er bygget på reisende fra utlandet. Konsekvensene, med både avbestillinger og kanselleringer, setter dype spor. Men, når Norge åpner grensene og fjerner koronarestriksjonene håper jeg at næringen kan se lysere på fremtiden.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

For verden er full av mennesker som vil reise. Som vil oppleve storslått natur. Som vil ha opplevelser og skape minner for livet. Ja, jeg er overbevist om at verden er full av mennesker som vil besøke Norge. Samtidig må vi, samfunn, politikere og næring, være bevisst på den nye hverdagen og behovene for bærekraftig utvikling.

Omstillingen verden står ovenfor er grenseoverskridende. Reiselivet kommer heller ikke utenom økte krav om klimanøytralitet og bærekraftig bruk av naturen vår. Men jeg tror at det norske reiselivet står unikt posisjonert til å ta en enda større del av den globale reiselivsnæringen.

Annonse
Annonse

Bærekraftig reiseliv handler om å kutte utslipp, men også om å få ned lokal forurensing og forsøpling, og det handler om å skape bærekraftige helårsarbeidsplasser som lokalsamfunn kan bygges på.

Men de mulighetene kommer ikke av seg selv. Skal vi ta ut potensialet i reiselivet trenger vi gründere og små bedrifter. Folk som tørr å satse, og som vi som fellesskap tørr å satse på. Vi politikere må stille opp med ordninger og garantier som setter vanlige folk i stand til å ta en sjanse og leve ut reiselivsdrømmen.

Regjeringen er godt i gang med arbeidet for å forbedre og forsterke norsk reiseliv. Arbeiderpartiet og Senterpartiet følger opp REIS21-strategien, vi stimulerer til grønn flytransport og har pilotprogram for bærekraftig reiseliv. Vi jobber også med å få på plass en forsøksordning med lokalt besøksbidrag, slik at en større del av reiselivsinntektene tilfaller reiselivskommunene.

Ut fra pandemien bygger vi et reiseliv for fremtiden, og sammen sikrer vi at generasjonene som kommer etter oss også kan få oppleve ville, vakre Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDu har framleis ikkje lest KS2 for Kjerringsundet.  Dei var usikre på om Aukra var kredittverdige fram til 2070, eller ...
@Geir Ole SætremyrFinansieringen av Kjerringsundet er ikke uavhengig av Møreaksen. Uten fastlandsforbindelse for Otrøya eller Gossen, så vil trafikken og bompengene bli ...
@Terje SundsbøØkonomisk uavhengig når der gjeld finansiering. Og, for å vere nøyaktig skal byggekostnaden dekkast av opplåning mot tilbakebetaling gjennom innkreving av ...
@Geir Ole SætremyrDu sier at Kjerringsundet har felles byggeledelse med Møreaksen, og kan ikke bygges uten tunnelmassen fra Møreaksen. Hvordan kan du ...
@Terje SundsbøJa, der er eigen KS2 for Kjerringsundsambandet. Datert 2022 basert på 2021 prisar. Totalkostnad 4,9 mrd. Eigen økonomi, men med ...
@Geir Ole SætremyrMener du det er en egen KS2 for Kjerringsundet, og at dette prosjektet bygges uten resten av fjordkryssingen på Møreaksen?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse