Annonse
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Mens det norske spillmonopolet skyver spillere fra seg, viser erfaringene fra  Sverige hvordan en lisensmodell både kan beskytte flere problemspillere og  dempe reklametrykket. 

Stortingsrepresentant Åse Kristin Ask Bakke fra Arbeiderpartet ønsker at spill skal  tilbys i «trygge og ansvarlig former», og at det beste svaret på det er et fortsatt monopol  med Norsk Tipping. 

Vi deler Bakkes syn på ansvarlighet som rettesnor, men mener det best kan oppnås  gjennom en lisensmodell der alle selskaper som tilfredsstiller de kravene myndighetene  setter, får lov til å tilby sine spill i Norge. 

En slik modell ble først innført i Danmark, og senere i Sverige etter at Arbeiderpartiets  søsterparti Socialdemokraterna snudde og valgte bort monopolet. Deres viktigste  argument var nettopp hensynet til ansvarlighet og forebygging av problemspill. 

Sverige ville beskytte flere 

Sverige og Socialdemokraterna kom til den erkjennelsen at monopolet passet bedre til  den tiden da folk tippet Lotto hos kommisjonæren, enn i dag med all verdens spilltilbud tilgengelige rett på mobilen. Problemet i Sverige – som i Norge – er at  ansvarlighetstiltakene, uansett hvor gode de er, ikke fungerer så lenge halvparten av  spillerne ikke favnes av dem fordi de aktivt (og helt lovlig) velger å sette spillene sine  utenfor monopolet.  

I Sverige landet de derfor på at det var viktigere å sørge for at tiltakene kunne treffe flest  mulig, og ikke minst regulere problematferd på tvers av selskapene. 

Derfor er det også ekstra interessant at Bakke selv velger å se til blant annet Sverige når  hun skal begrunne monopolets fortrinn her i Norge. Her går hun seg vill:  

Mer spillreklame med monopolet 

Bakke peker på TV-reklamen og hun bruker en artikkel fra 2019 som kilde for pengespillreklame i Sverige. Tallene i artikkelen er fra året før, altså 2018 – året FØR  lisensmodellen ble innført. Etter en bratt økning i de siste årene under monopolet, ble  det helt riktig brukt 7,4 milliarder svenske kroner på pengespillreklame i 2018.  

Allerede i 2019 – lisensreguleringens første år – var dette sunket til i underkant av 6  milliarder. I 2021 var det 4 milliarder. I sum en nedgang på 46 prosent fra toppåret  under monopolet. Alle disse tallene ligger lett tilgjengelige på Folkhälsomyndigheten.se

Artikkelen fortsetter under annonsen

Der kan man også lese at den svenske regjeringen nå har foreslått ytterligere  innstramminger i reglene for markedsføring fra 1. januar 2023. Det er altså mulig å oppnå økt ansvarlighet, selv om – eller kanskje nettopp fordi? – man har gått fra et  monopol til en lisensmodell. 

Det understrekes av to andre nøkkeltall for utviklingen i Sverige etter monopolet: 

Mer regulert spill gir mer ansvarlighet og inntekter 

Det første gjelder kanaliseringsgrad, det vil si hvor stor del av spillomsetningen som  foregår innenfor den regulerte modellen. Jo høyere kanaliseringsgrad, jo flere favnes av  ansvarlighetstiltakene. I Sverige er denne nå på 85 prosent ifølge Statskontoret, mot  rundt 50 prosent før innføringen av lisensreguleringen. Ifølge Lotteritilsynet er vi i Norge på de samme 50-prosentene som altså var utgangspunktet for at Sverige vraket  sitt monopol. 

Dette gir også store utslag på finanseringen av idrett og kultur. I Norge har vi valgt å  bruke omsetningen fra Norsk Tipping, og da er det ikke rart at vi ser spor av det «i bygd  og by». Det er ikke veldedighet fra et enkeltselskap, men statlig styring. Når flere setter  sine spill utenfor monopolet, forsvinner imidlertid stadig mer av disse pengene både fra  anlegg og Norge. I lisensmodeller holdes mer av omsetningen innenfor reguleringen, og  selskapene betaler en særskilt ekstraskatt som kan fordeles.  

Eneste praktiske forskjell er at politikerne må øremerke disse til formålet. Det får vi  regne med at Bakke & Co vil gjøre.  

Innafor eller utafor? 

Det andre tallet som er verdt å merke seg fra Sverige, er hvor mange som har valgt å  benytte seg av Spelpaus.se. Dette er et verktøy der problemspillere med et par trykk kan hindre sin egen tilgang til alle lisensierte selskaper. Mer enn 73.000 svensker har  akkurat nå stengt seg selv ute. 9 av 10 som er i kontakt med Spelfriheten i Sverige, sier  at de har benyttet seg av Spelpaus. I tillegg jobber man nå med å forbedre Spelpaus slik  at informasjon og veiledning for behandling fremstår tydeligere. 

I Norge finnes det ingen slike tiltak som beskytter problemspillere tvers av selskaper.  Hva er da mest trygt og ansvarlig?


Av: Carl Fredrik Stenstrøm
Generalsekretær, Norsk Bransjeforening for Onlinespill 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Havets sølv – kystens gull
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Nils Hagseth 2 dager siden Eksportvegen fremfor Møreaksen
Kvifor er det så viktig å sette desse prosjekta opp mot kvarandre? "Nye veier " styrer det eine og vegvesenet ...
I følge Frank Sve (Frp), så er det rikelig med penger til å bygge veier: «Frp mener regjeringen har mer ...
Geir Gerhard Greger 7 dager siden Klimabispen møter olje og gassbyen
Kanskje hun kommer til byen for å gi byen den siste olje..
Kristian Haukås 7 dager siden Historien om Møreaksen
Har du ikke bedre ting å ta deg til på Stortinget enn å komme med sånnt greinalaust vås?
Roger Fjellstad Olsen 9 dager siden Pontius Pilatus-prisen til MDG
Det er jo komisk å kalle andre for Pontius Pilatus når en heter Hogne Hongset og skriver for Steigan og hjelper ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte