Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
10 juni 2022 11:19
Del på Facebook
Illustrasjonen viser hvordan strekningen fra Sognefjorden mot Trondheim bør se ut. Omveier mot Florø, Måløy, Hafast, MA, og det gamle forslaget på Nordmøre ville gitt en snodig trase for ny E39.
Illustrasjonen viser hvordan strekningen fra Sognefjorden mot Trondheim bør se ut. Omveier mot Florø, Måløy, Hafast, MA, og det gamle forslaget på Nordmøre ville gitt en snodig trase for ny E39.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Den ene, Sundsbø, skrev en kommentar til mitt leserbrev «Mest mulig veg for pengene?» på KSU.NO, og den andre, Rasmussen, skriver det samme pluss en del mer i et leserbrev hos nevnte nettavis, Sunnmørsposten og kanskje flere. Ettersom de virker samkjørte er denne kommentaren til begge, og benevnt som SR.

Gledelig at de er enig i at det som oftest er billigere å bygge korte veger enn lange. Unntak finnes alltid, men det er jo en grei hovedregel. Det er også riktig at svært få reiser vil gå fra/til endepunktene til ny E39, men variablene for reisene er utallige.

Uenigheten ellers er stor. Mitt hovedsyn er at stamveger skal bygges så korte, raske, flate og kostnadseffektive som mulig. Befolkningsrike områder skal som magneter trekke stamvegen til seg, men den skal ikke ledes gjennom sentrale bydeler eller bygder.

Årsaken til den store uenigheten er at SR har sitt fokus på Møreaksen (MA), mens mitt fokus er ny E39. Det finnes ingen fasit, og spesielt i vårt fylke får det alpine landskapet, de mange fjordene og andre forhold innvirkning. Pr dato er delstrekningene mellom Trondheim og Kristiansand løst svært ulikt.

De gangene jeg har stilt spørsmål om E39 bør gå som gamle utkast via Tustna og Kristiansund i stedet for Gjemnessundet blir det «stille i fjøset». Ytre løsning i S&F, Hafast og Møreaksen gir samlet minst 10 mil lengre stamveg, og skulle den gått via folkerike Kristiansund blir det flere ekstra mil. Slik kan vi ikke bygge stamveger!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klippene fra 2010: Bo- og arbeidsmarked er ikke relevant for Molde–Ålesund, når reisetiden er for drøy, og med årlige kostnader ca. kroner 150.000 for bil og bompenger. MA er ingen vinner innen teknologi, miljø, kostnader og sikkerhet. Ekstreme dimensjoneringer skyldes ikke stor trafikk, men sikkerhet/rømning for den undersjøiske tunnelen og stabilitet for Julsundbrua. Driftskostnadene knyttet til Tautratunnelen blir også svært krevende.

Fastlandsforbindelse for øyene vest for Molde som utgangspunkt har historikk helt tilbake til 80-tallet. Kravet er berettiget, men slike lokale utfordringer kan ikke styre traseer for E39 etter min mening. «Ta ballen – ikke mannen» er fint munnhell fra idretten, og jeg dropper derfor flere kommentarer – nå og i fremtid knyttet til dette leserbrevet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Havets sølv – kystens gull

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Bløffen om Eksportveien
Har du konkrete tall for ca hvor mye delen med fastlandsforbindelse fra Gossen via Oterøy vil koste? Finner ikke noe ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Møreaksen = svindel
@Terje SundsbøLitt dumt å legge inn link til artikler som ligger bak betalingsmur. Ikke alle som har abo på RB. 
Terje Sundsbø 3 dager siden Når Hofseth kommenterer Møreaksen
Det er tydelig at ekko-kammeret her inne ikke liker å bli forstyrret. De leser ikke kritikk av deres favoritt-forfattere. Motargumenter ...
@Anne Mari SandshamnDu gidder ikke kaste bort din tid og meninger, skriver du, men du gidder å bruke tid på å servere ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Møreaksen = svindel
Prisøkningene er nå innkalkulert i Møreaksen: https://www.rbnett.no/nyheter/i/z7JRg9/e39-aalesund-molde-blir-dyrere-og-kanskje-litt-forsinkaHvem er det som forsøker seg på svindel? Det er mye stål i flytebroene ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Når Hofseth kommenterer Møreaksen
Hofseth synes å ha en generell forakt for fagfolk, i likhet med mange andre motstandere av Møreaksen. I hvert fall ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte