Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
10 juni 2022 11:19
Del på Facebook
Illustrasjonen viser hvordan strekningen fra Sognefjorden mot Trondheim bør se ut. Omveier mot Florø, Måløy, Hafast, MA, og det gamle forslaget på Nordmøre ville gitt en snodig trase for ny E39.
Illustrasjonen viser hvordan strekningen fra Sognefjorden mot Trondheim bør se ut. Omveier mot Florø, Måløy, Hafast, MA, og det gamle forslaget på Nordmøre ville gitt en snodig trase for ny E39.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den ene, Sundsbø, skrev en kommentar til mitt leserbrev «Mest mulig veg for pengene?» på KSU.NO, og den andre, Rasmussen, skriver det samme pluss en del mer i et leserbrev hos nevnte nettavis, Sunnmørsposten og kanskje flere. Ettersom de virker samkjørte er denne kommentaren til begge, og benevnt som SR.

Gledelig at de er enig i at det som oftest er billigere å bygge korte veger enn lange. Unntak finnes alltid, men det er jo en grei hovedregel. Det er også riktig at svært få reiser vil gå fra/til endepunktene til ny E39, men variablene for reisene er utallige.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Uenigheten ellers er stor. Mitt hovedsyn er at stamveger skal bygges så korte, raske, flate og kostnadseffektive som mulig. Befolkningsrike områder skal som magneter trekke stamvegen til seg, men den skal ikke ledes gjennom sentrale bydeler eller bygder.

Årsaken til den store uenigheten er at SR har sitt fokus på Møreaksen (MA), mens mitt fokus er ny E39. Det finnes ingen fasit, og spesielt i vårt fylke får det alpine landskapet, de mange fjordene og andre forhold innvirkning. Pr dato er delstrekningene mellom Trondheim og Kristiansand løst svært ulikt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

De gangene jeg har stilt spørsmål om E39 bør gå som gamle utkast via Tustna og Kristiansund i stedet for Gjemnessundet blir det «stille i fjøset». Ytre løsning i S&F, Hafast og Møreaksen gir samlet minst 10 mil lengre stamveg, og skulle den gått via folkerike Kristiansund blir det flere ekstra mil. Slik kan vi ikke bygge stamveger!

Klippene fra 2010: Bo- og arbeidsmarked er ikke relevant for Molde–Ålesund, når reisetiden er for drøy, og med årlige kostnader ca. kroner 150.000 for bil og bompenger. MA er ingen vinner innen teknologi, miljø, kostnader og sikkerhet. Ekstreme dimensjoneringer skyldes ikke stor trafikk, men sikkerhet/rømning for den undersjøiske tunnelen og stabilitet for Julsundbrua. Driftskostnadene knyttet til Tautratunnelen blir også svært krevende.

Fastlandsforbindelse for øyene vest for Molde som utgangspunkt har historikk helt tilbake til 80-tallet. Kravet er berettiget, men slike lokale utfordringer kan ikke styre traseer for E39 etter min mening. «Ta ballen – ikke mannen» er fint munnhell fra idretten, og jeg dropper derfor flere kommentarer – nå og i fremtid knyttet til dette leserbrevet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse