Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
10 juni 2022 11:19
Del på Facebook
Illustrasjonen viser hvordan strekningen fra Sognefjorden mot Trondheim bør se ut. Omveier mot Florø, Måløy, Hafast, MA, og det gamle forslaget på Nordmøre ville gitt en snodig trase for ny E39.
Illustrasjonen viser hvordan strekningen fra Sognefjorden mot Trondheim bør se ut. Omveier mot Florø, Måløy, Hafast, MA, og det gamle forslaget på Nordmøre ville gitt en snodig trase for ny E39.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den ene, Sundsbø, skrev en kommentar til mitt leserbrev «Mest mulig veg for pengene?» på KSU.NO, og den andre, Rasmussen, skriver det samme pluss en del mer i et leserbrev hos nevnte nettavis, Sunnmørsposten og kanskje flere. Ettersom de virker samkjørte er denne kommentaren til begge, og benevnt som SR.

Gledelig at de er enig i at det som oftest er billigere å bygge korte veger enn lange. Unntak finnes alltid, men det er jo en grei hovedregel. Det er også riktig at svært få reiser vil gå fra/til endepunktene til ny E39, men variablene for reisene er utallige.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Uenigheten ellers er stor. Mitt hovedsyn er at stamveger skal bygges så korte, raske, flate og kostnadseffektive som mulig. Befolkningsrike områder skal som magneter trekke stamvegen til seg, men den skal ikke ledes gjennom sentrale bydeler eller bygder.

Årsaken til den store uenigheten er at SR har sitt fokus på Møreaksen (MA), mens mitt fokus er ny E39. Det finnes ingen fasit, og spesielt i vårt fylke får det alpine landskapet, de mange fjordene og andre forhold innvirkning. Pr dato er delstrekningene mellom Trondheim og Kristiansand løst svært ulikt.

Annonse
Annonse

De gangene jeg har stilt spørsmål om E39 bør gå som gamle utkast via Tustna og Kristiansund i stedet for Gjemnessundet blir det «stille i fjøset». Ytre løsning i S&F, Hafast og Møreaksen gir samlet minst 10 mil lengre stamveg, og skulle den gått via folkerike Kristiansund blir det flere ekstra mil. Slik kan vi ikke bygge stamveger!

Klippene fra 2010: Bo- og arbeidsmarked er ikke relevant for Molde–Ålesund, når reisetiden er for drøy, og med årlige kostnader ca. kroner 150.000 for bil og bompenger. MA er ingen vinner innen teknologi, miljø, kostnader og sikkerhet. Ekstreme dimensjoneringer skyldes ikke stor trafikk, men sikkerhet/rømning for den undersjøiske tunnelen og stabilitet for Julsundbrua. Driftskostnadene knyttet til Tautratunnelen blir også svært krevende.

Fastlandsforbindelse for øyene vest for Molde som utgangspunkt har historikk helt tilbake til 80-tallet. Kravet er berettiget, men slike lokale utfordringer kan ikke styre traseer for E39 etter min mening. «Ta ballen – ikke mannen» er fint munnhell fra idretten, og jeg dropper derfor flere kommentarer – nå og i fremtid knyttet til dette leserbrevet.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 16 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse