Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
20 juni 2022 14:29
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar fra Rasmus Rasmussen til Terje Grytten Finnøys innlegg «Halvfabrikatet og miljøverstingen Møreaksen» publisert 16. juni 2022.

Terje Grytten Finnøy er mot Møreaksen, men hans begrunnelser holder ikke vann. Hensikten med fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen sa samferdselsminister Kleppa i 2010. I vårt fylke er Møreaksen den valgte traséen for fergefri E39. Den gir raskest reisetid for flertallet – kun 25 prosent av de som krysser Romsdalsfjorden krysser også Gjemnessundbrua. Gjennomgangstrafikken utgjør bare et lite mindretall, lokaltrafikken dominerer. Det er Møreaksen som er den korteste traséen (krever abonnement) for flertallet, noe Finnøy mener er en omvei.

Annonse
Annonse

Ved siste stortingsvalg var det et soleklart flertall på over 62 prosent av velgerne i vårt fylke som stemte på partiene med valgkampløfter om å kjempe for Møreaksen. Motstanderne av Møreaksen hevder at Møreaksen blir en enorm 4-felts motorvei. Faktum er at det bare er fjordkryssingen som blir 4-felt, av hensyn til trafikksikkerheten.

Luftslottet Romsdalsaksen vil med sine flytebroer aldri kunne tilfredsstille Kystdirektoratets krav til seilingshøyde på 75 m og bredde 400 m. Ei heller komme unna Riksantikvarens innsigelser angående Veøy. Denne traséen er urealistisk, noe også Nye Veier AS har konkludert med. Romsdalsaksen er en omvei for flertallet av de reisende, den er eksempelvis 14 min lenger mellom Ålesund og Molde enn Møreaksen.

Den raskeste traséen går via Otrøya, og gir dermed fastlandsforbindelse til Otrøya og Aukra. Uten Møreaksen vil Møre og Romsdal fylkeskommune måtte ta disse ekstraregningene. Det gir mindre veg i vårt fylke i mange tiår framover. Møreaksen gir mest veg for pengene.

Annonse
Annonse

Møreaksen er også mest miljøvennlig og bærekraftig. Statens Vegvesen har som mål å halvere utslippene, de skal ned både for utbygging, drift og vedlikehold. Fastlandssambandet Hordfast vil gi mindre klimautslipp enn el-ferger. Møreaksen erstatter langt flere ferger, og det er derfor rimelig å anta at det samme vil gjelde for den. Nye analyser viser at Nordøyvegen vil være mer lønnsom enn fergedrift. Siden Møreaksen har et langt større trafikkgrunnlag er det grunn for å anta at det samme gjelder her.

Møreaksen leder ikke trafikken gjennom Molde, den går i tunnel bak byen. Traséen videre østover er den samme som med fortsatt ferge. Løsningen for myke trafikanter er den samme som for Vigratunnelene, Atlanterhavstunnelen, Freifjordtunnelen og Fannefjordtunnelen. Generelt er trafikksikkerheten større i tunneler enn annen vei, som er et stort pluss for Møreaksen.

De folkevalgte som har satt seg inn i saken er fullt klar over alle disse fakta. Noe Terje Grytten Finnøy ikke er. Og de folkevalgte er tydelige: Alle berørte kommuner, fylkestinget i Møre og Romsdal, samt tre forskjellige storting og fire ulike regjeringer – alle har anbefalt Møreaksen prioritert og bygget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Godt noen tar seg bryet med å korrigere Finnøy sine utrolige påstander.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Godt noen ( Les :  De aller fleste ) ser hvor enspora og ukorrigerbare dere to er, du og RR..  God sommer! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Vi underbygger våre synspunkter med dokumenterte fakta. Ikke basert på personlige synsinger. God sommer til deg også!
      Og du har helt rett - du/dere makter ikke å korrigere oss med fakta.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Stemmer, monomane mennesker har låst seg fast til en ting, og evner ikke komme løs.  Jeg og de aller fleste jeg kjenner har satt oss godt inn i begge deler, og ser med bredt spekter...Vi har ikke låst oss til å bli monogame :) 10-4 over and out.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Så flott at du har satt deg inn i saken. Det har dessverre ikke Finnøy. Derfor er det nødvendig å komme med korrigerende fakta.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse