Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
20 juni 2022 14:29
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar fra Rasmus Rasmussen til Terje Grytten Finnøys innlegg «Halvfabrikatet og miljøverstingen Møreaksen» publisert 16. juni 2022.

Terje Grytten Finnøy er mot Møreaksen, men hans begrunnelser holder ikke vann. Hensikten med fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen sa samferdselsminister Kleppa i 2010. I vårt fylke er Møreaksen den valgte traséen for fergefri E39. Den gir raskest reisetid for flertallet – kun 25 prosent av de som krysser Romsdalsfjorden krysser også Gjemnessundbrua. Gjennomgangstrafikken utgjør bare et lite mindretall, lokaltrafikken dominerer. Det er Møreaksen som er den korteste traséen (krever abonnement) for flertallet, noe Finnøy mener er en omvei.

Annonse
Annonse

Ved siste stortingsvalg var det et soleklart flertall på over 62 prosent av velgerne i vårt fylke som stemte på partiene med valgkampløfter om å kjempe for Møreaksen. Motstanderne av Møreaksen hevder at Møreaksen blir en enorm 4-felts motorvei. Faktum er at det bare er fjordkryssingen som blir 4-felt, av hensyn til trafikksikkerheten.

Luftslottet Romsdalsaksen vil med sine flytebroer aldri kunne tilfredsstille Kystdirektoratets krav til seilingshøyde på 75 m og bredde 400 m. Ei heller komme unna Riksantikvarens innsigelser angående Veøy. Denne traséen er urealistisk, noe også Nye Veier AS har konkludert med. Romsdalsaksen er en omvei for flertallet av de reisende, den er eksempelvis 14 min lenger mellom Ålesund og Molde enn Møreaksen.

Den raskeste traséen går via Otrøya, og gir dermed fastlandsforbindelse til Otrøya og Aukra. Uten Møreaksen vil Møre og Romsdal fylkeskommune måtte ta disse ekstraregningene. Det gir mindre veg i vårt fylke i mange tiår framover. Møreaksen gir mest veg for pengene.

Annonse
Annonse

Møreaksen er også mest miljøvennlig og bærekraftig. Statens Vegvesen har som mål å halvere utslippene, de skal ned både for utbygging, drift og vedlikehold. Fastlandssambandet Hordfast vil gi mindre klimautslipp enn el-ferger. Møreaksen erstatter langt flere ferger, og det er derfor rimelig å anta at det samme vil gjelde for den. Nye analyser viser at Nordøyvegen vil være mer lønnsom enn fergedrift. Siden Møreaksen har et langt større trafikkgrunnlag er det grunn for å anta at det samme gjelder her.

Møreaksen leder ikke trafikken gjennom Molde, den går i tunnel bak byen. Traséen videre østover er den samme som med fortsatt ferge. Løsningen for myke trafikanter er den samme som for Vigratunnelene, Atlanterhavstunnelen, Freifjordtunnelen og Fannefjordtunnelen. Generelt er trafikksikkerheten større i tunneler enn annen vei, som er et stort pluss for Møreaksen.

De folkevalgte som har satt seg inn i saken er fullt klar over alle disse fakta. Noe Terje Grytten Finnøy ikke er. Og de folkevalgte er tydelige: Alle berørte kommuner, fylkestinget i Møre og Romsdal, samt tre forskjellige storting og fire ulike regjeringer – alle har anbefalt Møreaksen prioritert og bygget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Godt noen tar seg bryet med å korrigere Finnøy sine utrolige påstander.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Godt noen ( Les :  De aller fleste ) ser hvor enspora og ukorrigerbare dere to er, du og RR..  God sommer! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Vi underbygger våre synspunkter med dokumenterte fakta. Ikke basert på personlige synsinger. God sommer til deg også!
      Og du har helt rett - du/dere makter ikke å korrigere oss med fakta.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Stemmer, monomane mennesker har låst seg fast til en ting, og evner ikke komme løs.  Jeg og de aller fleste jeg kjenner har satt oss godt inn i begge deler, og ser med bredt spekter...Vi har ikke låst oss til å bli monogame :) 10-4 over and out.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Så flott at du har satt deg inn i saken. Det har dessverre ikke Finnøy. Derfor er det nødvendig å komme med korrigerende fakta.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse