Annonse
Grethe Vikane, avdelingsdirektør i Statens vegvesen
Ytring
Grethe Vikane, avdelingsdirektør i Statens vegvesen
10 desember 2021 15:19
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar til Frank Sve sitt innlegg «Statens vegvesen trenerer Romsdalsaksen!» publisert 6. desember 2021.

Frank Sve, fylkesleder og stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet i Møre og Romsdal, skriver i et leserinnlegg om Romsdalsaksen at «Fylkestinget har bedt Statens vegvesen utrede Romsdalsaksen».

Det korrekte er at det var Samferdelsdepartementet som i september i år ba Statens vegvesen om å utrede undersjøiske løsninger for kryssing av Romsdalsfjorden. Utredningen er gjennomført av Norconsult, og rapporten ble nylig oversendt til Samferdselsdepartementet.

Sve argumenterer for at det må finnes en måte å krysse Romsdalsfjorden på som unngår undersjøiske tunneler. Konseptvalgutredningen fra 2011, utredningen om fjordkryssinger i 2019 og Norconsults utredning i høst viser at det er teknologisk mulig, men det koster mye og gir minst nytte for trafikantene og samfunnet. I tillegg har en oversjøisk løsning utfordringer knyttet til verneverdiene på og rundt Veøya.

Dybden og bredden på fjorden sør for Sekken gjør at flytebru er eneste alternativ der. Romsdalsfjorden inn mot Åndalsnes er definert som en hovedfarled. Slike farleder skal i utgangspunktet ha høyde 75 meter og bredde 400 meter. Dette er svært krevende teknisk for ei flytebru, og gjør at dette i praksis er urealistisk. Rørbru (flytende betongtunnel) har vært nevnt som alternativ, men dette er aldri bygd før, og for fjordkryssingsprosjektet over Bjørnafjorden i Vestland fylke er dette utreda og forkasta. Det er liten grunn til å tro at konklusjonen ville vært annerledes her.

Dette betyr at seilingsløpet må være nord for Sekken, ved Veøya. Kulturmyndighetene mener at dette vil ha store, negative konsekvenser for kulturverdier og landskap i Romsdalsbassenget. Dette gjør at heller ikke det er et realistisk alternativ.

«Statens vegvesen fortsetter sitt jag mot Romsdalsaksen og folket», skriver Sve. Det er på ingen måte korrekt. Statens vegvesen er opptatt av at flest mulig skal få nytte av den nye forbindelsen mellom Ålesund og Molde. Rapporten fra Norconsult sammenligner effektene av Møreaksen og Romsdalsaksen. Sammenligningen viser Møreaksen er det beste alternativet, fordi den gir 14 minutter kortere reisetid mellom Ålesund og Molde enn Romsdalsaksen.  Møreaksen oppfyller også målet om at minst 10.000 flere innbyggere skal havne innenfor 45 minutters reisetid til Molde og/eller Ålesund. Det målet oppfyller ikke Romsdalsaksen. Møreaksen gir også under 45 minutter reisetid til en av byene for om lag 7800 flere personer enn Romsdalsaksen. I tillegg gir Møreaksen fastlandsforbindelse til Midsund, og den åpner opp for at også Gossen kan få fastlandsforbindelse.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
    Kan SVV fortelle meg hvordan det blir mulig å kjøre Ålesund-Molde på 45 min  ?
    Dette er vel et godt bevis på at SVV stoler blindt på influensa, Møreaksen AS. SVV er i ferd med å leke politikere, og søler bort MILLIARDER  av folket penger 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Enda et uredelig utspill fra motstanderne av Møreaksen. SVV sier ikke at det blir mulig å kjøre Ålesund-Molde på 45 min, slik du antyder. Hvorfor forholder du deg ikke til fakta? 
      Les dette en gang til:

      Møreaksen oppfyller også målet om at minst 10.000 flere innbyggere skal havne innenfor 45 minutters reisetid til Molde og/eller Ålesund. Det målet oppfyller ikke Romsdalsaksen. Møreaksen gir også under 45 minutter reisetid til en av byene for om lag 7800 flere personer enn Romsdalsaksen. I tillegg gir Møreaksen fastlandsforbindelse til Midsund, og den åpner opp for at også Gossen kan få fastlandsforbindelse.


Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 22 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse