Svar til Frank Sve sitt innlegg «Statens vegvesen trenerer Romsdalsaksen!» publisert 6. desember 2021.
Frank Sve, fylkesleder og stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet i Møre og Romsdal, skriver i et leserinnlegg om Romsdalsaksen at «Fylkestinget har bedt Statens vegvesen utrede Romsdalsaksen».
Det korrekte er at det var Samferdelsdepartementet som i september i år ba Statens vegvesen om å utrede undersjøiske løsninger for kryssing av Romsdalsfjorden. Utredningen er gjennomført av Norconsult, og rapporten ble nylig oversendt til Samferdselsdepartementet.
Sve argumenterer for at det må finnes en måte å krysse Romsdalsfjorden på som unngår undersjøiske tunneler. Konseptvalgutredningen fra 2011, utredningen om fjordkryssinger i 2019 og Norconsults utredning i høst viser at det er teknologisk mulig, men det koster mye og gir minst nytte for trafikantene og samfunnet. I tillegg har en oversjøisk løsning utfordringer knyttet til verneverdiene på og rundt Veøya.
Dybden og bredden på fjorden sør for Sekken gjør at flytebru er eneste alternativ der. Romsdalsfjorden inn mot Åndalsnes er definert som en hovedfarled. Slike farleder skal i utgangspunktet ha høyde 75 meter og bredde 400 meter. Dette er svært krevende teknisk for ei flytebru, og gjør at dette i praksis er urealistisk. Rørbru (flytende betongtunnel) har vært nevnt som alternativ, men dette er aldri bygd før, og for fjordkryssingsprosjektet over Bjørnafjorden i Vestland fylke er dette utreda og forkasta. Det er liten grunn til å tro at konklusjonen ville vært annerledes her.
Dette betyr at seilingsløpet må være nord for Sekken, ved Veøya. Kulturmyndighetene mener at dette vil ha store, negative konsekvenser for kulturverdier og landskap i Romsdalsbassenget. Dette gjør at heller ikke det er et realistisk alternativ.
«Statens vegvesen fortsetter sitt jag mot Romsdalsaksen og folket», skriver Sve. Det er på ingen måte korrekt. Statens vegvesen er opptatt av at flest mulig skal få nytte av den nye forbindelsen mellom Ålesund og Molde. Rapporten fra Norconsult sammenligner effektene av Møreaksen og Romsdalsaksen. Sammenligningen viser Møreaksen er det beste alternativet, fordi den gir 14 minutter kortere reisetid mellom Ålesund og Molde enn Romsdalsaksen. Møreaksen oppfyller også målet om at minst 10.000 flere innbyggere skal havne innenfor 45 minutters reisetid til Molde og/eller Ålesund. Det målet oppfyller ikke Romsdalsaksen. Møreaksen gir også under 45 minutter reisetid til en av byene for om lag 7800 flere personer enn Romsdalsaksen. I tillegg gir Møreaksen fastlandsforbindelse til Midsund, og den åpner opp for at også Gossen kan få fastlandsforbindelse.