Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
24 juni 2022 12:29
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar fra Rasmus Rasmussen til Paul Andreas Hofseths innlegg «Hofseth: Kommentar til leder i Sunnmørsposten» publisert 22. juni 2022.

Paul Andreas Hofseth har sett seg lei på at lederen i Sunnmørsposten omtaler Møreaksen positivt. Når avisen påpeker at kostnadene for Møreaksen er redusert med rundt 40 prosent, så fremstiller Hofseth dette som galt, fordi reduksjonene ikke er like store på alle delstrekninger. Lytt til REMA – det er sluttsummen som teller. Det har også Sunnmørsposten forstått. Da Nordøyvegen skulle bygges, var bompengene mye større enn fergebillettene. Den gang var dette ikke noe problem for Frank Sve. Da er det neppe et problem nå heller, på Møreaksen.

Annonse
Annonse

Hofseth har rett i at hovedgrunnen for dimensjoneringen av fjordkryssingen er hensynet til trafikksikkerheten, ikke først og fremst trafikkmengden. Men når fergene blir avløst av undersjøiske tunneler, skjer en enorm oppblomstring av lokaltrafikken. Fjordkryssingen på Møreaksen har en planlagt levetid på opp mot 100 år. Det er neppe mange som mener man bør planlegge for evig stagnasjon i vårt fylke. Å bygge nye veier uten å ta hensyn til framtidig trafikkvekst er uansvarlig. Man har ikke råd til å stadig bygge samme vei om igjen og om igjen flere ganger. Estimert ÅDT for fjordkryssingen på Møreaksen vel 25 år fram i tid er over 10.000 kjøretøy.

Hofseth klandrer videre Sunnmørsposten for å være lettbent, fordi de seneste generelle kostnadsøkningene som følge av krigen i Ukraina vil medføre at kostnadsestimatet på 24 mrd. blir for lite. Nå er det vel spesielt prisen på stål som har eksplodert. At dette vil ramme flytebruene på Romsdalsaksen hardt synes å være utenkelig for Hofseth. Er det virkelig bare Møreaksen som vil oppleve kostnadsøkninger?

Hofseth mener at det finnes flere fornminner i traséen for Møreaksen enn for Romsdalsaksen. Han har ikke forstått at det ikke er antallet, men typen fornminner, som er relevant. Derfor harselerer han med Riksantikvarens innsigelser til traséen ved Veøy. Hans egne synsinger trumfer fagfolks vurderinger.

Annonse
Annonse

På samme måte underkjenner han de fremste geologiske ekspertene i Norge, bl.a. ved NTNU i Trondheim, som sier at tunnelen under Romsdalsfjorden blir en av verdens sikreste. Japan ligger i et adskillig farligere område når det gjelder jordskjelv, med langt hyppigere og svært kraftigere skjelv enn her. Der har man lang og god erfaring med undersjøiske tunneler. Jeg mener Sunnmørsposten er klok som lytter til fagfolk fremfor Hofseths subjektive vurderinger. Det gjør nok politikerne også.

Hofseth har heller ikke forstått at Kystdirektoratets krav til seilingshøyde på 75 m og bredde på 400 m i hovedfarleden til Åndalsnes gjør Romsdalsaksen til et urealistisk alternativ. Samme konklusjon har også Nye Veier AS kommet til, de har konkludert at Møreaksen og fortsatt ferge er de eneste gjenstående alternativene.

Kreativ behandling av tall er bl.a. å utelate de. Slik som når Hofseth ikke nevner at om man sier nei til Møreaksen, den raskeste traséen for det store flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden, og som gir fastlandsforbindelse til to store øyer på kysten av Romsdal, så er det Møre og Romsdal fylkeskommune som må ta denne gedigne kostnaden. Slikt bør kritisk journalistikk få frem.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Det er tydelig at ekko-kammeret her inne ikke liker å bli forstyrret. De leser ikke kritikk av deres favoritt-forfattere. Motargumenter er en trussel til egen fastlåste virkelighetsoppfatning.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Hofseth synes å ha en generell forakt for fagfolk, i likhet med mange andre motstandere av Møreaksen. I hvert fall hvis deres egne subjektive synsinger ikke er den samme som fagfolkenes analyser.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 12 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrHvorvidt trafikken blomstrer eller ei, er avhengig av befolkningsutviklingen og næringsutviklingen. Hvis disse blomstrer, så vil også lokaltrafikken blomstre.
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu har i din kommentar tidlegare klip inn følgande: ""Ny E39 Ørskogfjellet- Vik fører til en innkorting av reisetiden mellom ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu har oversett det faktum at biltrafikken ikkje skal, eller kan blomstre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har studert linken – den forteller at flere kjørefelt/nye veier raskt blir tatt i bruk, og dokumenterer at dette ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse