Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
01 august 2022 11:55
Del på Facebook
Illustrasjonen viser hvor ekstremt en slik tankegang kan endre en kortest, raskest og flatest mulig stamveg – som den nye E39. Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Illustrasjonen viser hvor ekstremt en slik tankegang kan endre en kortest, raskest og flatest mulig stamveg – som den nye E39. Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ny E39 bør bygges kortest, raskest og flatest mulig. Det er fullt mulig å gjøre det motsatte, og tenke at vegen bør gå der flest mennesker bor. Da bør selvsagt vegen gå via Kristiansund, Molde, Ålesund og Nordfjordeid/Måløy/Florø i stedet for via den grønne linjen på illustrasjonen.

Når nye traseer skal velges for lange vegstrekninger som E6 og ny E39 må imidlertid briller for nærsynte legges vekk. Hovedprinsippene er lik i alle land og verdensdeler. Den gamle tenkemåten at vegen skal innom alle tun er uaktuell i 2022. Stamvegen må ikke innom alle byer og bygder, men skal trekkes mot de store befolkningskonsentrasjonene.

Det hevdes fra mange at veger må gå der folk bor, og det er jo riktig. Behovene og nødvendige løsninger må tilpasses om det gjelder byer med behov for bygater med fortau på begge sider, bygdebyer, øyer med eller uten fastlandsforbindelse, grisgrendte strøk, boligfelt, skogsveger eller annet.

Kreative lokalpatrioter og nærsynte politikere har en tendens til å være mest opptatt av sin egen leikegrind, og la lokale forhold bestemme trasevalg. Fastlandsforbindelser og «bypakker» har imidlertid ingenting med traseer for stamveger å gjøre.

Fornuften tilsier en ny E39 som blir kortest, raskest og flatest mulig. En uhildet utredning kan gi svaret på om den også blir som de fleste tror - veldig mye billigere. Burde ikke fagfolk uten tilknytning til aktuelle alternativ gjøre nødvendige undersøkelser ved slike ekstreme prosjekt i omfang og kostnader? Hittil har ikke det skjedd!

Status er nå at den «oransje løsningen» på illustrasjonen er uaktuell i tidligere Sogn og Fjordane og på Nordmøre – vil Sunnmøre og Romsdal følge etter?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Bjørn Arild Reed Jacobsen · 1 år siden
    Notge er et langstrakt land der E6 forbinder Nord og Sør meg gode veger for raskest mulig forbindelse. Kyststamvegen er mest en veldig god veg for lokaltrafikk mellom fyikene til nytte for næringslivet og private !
    For å tilrettelegge dette er målet å få til en fergefri E39- også innbefattet den enorme motoren Gossen .
    Det kommer også en god veg fra øyene til SNR Hjelset og denne MÅ inkludere en Molde tunnell.
    Ny veg bygges nå Mole- Hjelset.
    Disse prosjektene kan ikke Fylket finansiere ei heller Molde selvsagt.
    Det er trist at det finnes folk som ikke unner oss i Romsdal et livsviktig prosjekt for framgang og trivsel. De får bare fortsette med sine streker på kartet !
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Bjørn Arild Reed Jacobsen Hvorfor kan ikke dere lage dere fastlandsforbindelser - uten å måtte lage slikt styr ut av det? Se til Sunnmøre og til Nordmøre... LÆR av de.. Lager fastlandsforbindelser de ute å lage stor styr av det. Lag nå fastlandsforbindelse ut til Oterya/Midsund og til Gossen UTEN å lage sånn storstyr ut av det. Ja det vil koste, men BOMPenge finasiering er tingen vettu.  Sånn fikk Nordmøre Imarsundet, Krifastanlegget, Atlanterhavsveien og Atlanterhavstunellen. Sånn får også Sunnmøre Nordøyvegen, Stettetunellen, Holmefjorden, Ellingsøyfjorden med flere. Klarer de, så skal Romsdal og klare det. Uten å måtte "finne opp" Møreaksen..  Som er bare tull go ikke har noe som helst rotfeste i en KYST S-T-A_M-V-E-I.OK?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Kunne ikke vært forklart enklere :) En stamvei skal på raskeste og retteste vei, ta deg fra A til B, ikke fra A til B via en hel haug av omveier... 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse