Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
08 august 2022 12:15
Del på Facebook
Foto: Javad Parsa / NTB
Foto: Javad Parsa / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 3/4 år har Støre og Vedum framstått totalt handlingslamma og berre gjeve blaffen i at vanlige folk og næringslivet har fått kjemperekkningar pga skyhøge straum og drivstoffprisar.

Makan til tafatt gjeng i Sp og Ap samt SV skal ein jaggu leite lenge etter.

FrP har fremma mange framlegg i Stortinget, krav om maxpris, kutt i straumeksporten og kutt av drivstoffavgifter, men Støre og Vedum har stemt dette ned.

I næringsfylket nr. 1 Møre og Romsdal, kvar har det blitt av Ap sin wonderboy Kjølmoen, og resten av Stortingsrepresentantane frå dei raud/grøne her i fylket?

No er presset formidabelt mot regjeringa og eg registreres no at fleire og fleire også i Sp og andre parti støttar FrP sine framlegg om til dømes maxpris på straum.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det må no sjåast på alle mulige tiltak, straumrasjonering i vårt land til vinteren vil framstå som tidenes klovneri.

Når gass er sett på som miljøvennlig i Europa, må nå jaggu vi kunne bruke eigen gass til straumproduksjon her heime, når norsk gass også blir brukt til å produsere straum i Europa.

Vi forsøker igjen i Stortinget og håpar vettet snart kjem tilbake i Sp, Ap, SV og andre parti.

Her er FrP sine framlegg i dag på nye straumtiltak:

  1. Stortinget ber regjeringen innføre en makspris for strøm på 0,50 kr pr. kWt ekskl. mva. Dette gjøres gjeldende for alle, både husholdninger og næringsliv fra 1. september 2022. Strømstøtten settes da til 100 prosent over 50 øre.
  2. Stortinget ber regjeringen fjerne elavgiften fra 1. september 2022.
  3. Stortinget ber regjeringen umiddelbart vektlegge norsk, nasjonal forsyningssikkerhet i system for utveksling av kraft mellom land, og etablere et system hvor netto krafteksport stanses når magasinfylling er på en fyllingsgrad lavere enn normalt for sesongen, hvor også framtidsprognosene for kraftproduksjon og kraftreserver i motpart land tas med i betraktningene
  4. Stortinget ber regjeringen reforhandle avtalene om strømkablene til Tyskland og England med de nevnte land. Regjeringen gis mandat til å si opp avtalen hvis ikke endringer som reduserer prissmitte og reduserer risikoen for kraftrasjonering innrømmes.
  5. Stortinget ber regjeringen umiddelbart utrede mulighetene for å innføre en avgift på eksportkraft.
  6. Stortinget ber regjeringen stoppe videre elektrifisering av norsk sokkel med strøm fra land.
  7. Stortinget ber regjeringen stanse nedstengningen av gasskraftverket på Mongstad, og vurdere om andre gasskraftverk i Norge kan brukes i en beredskapssituasjon.
  8. Stortinget ber regjeringen arbeide for å øke kraftberedskapen ved for eksempel å flytte mobile gasskraftverk til region sør (eks. det mobile gasskraftverket på Nyhavna som er til salgs).
  9. Stortinget ber regjeringen vurdere behov for anskaffelse av nye gasskraftverk for å styrke kraftberedskapen og komme tilbake til Stortinget før utgangen av oktober 2022.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse