Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Ytring
12 september 2022 09:22
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prosessen med valg av tomt for nytt sykehjem har så langt vært et forbilledlig samspill mellom innbyggere, folkevalgte, kommunedirektørens stab og innleide konsulenter.

Som folkevalgte er det vi som skal ta de overordnede beslutningene, men vi er helt avhengig av den kompetansen vi har å støtte oss til i kommunedirektørens stab. I tillegg er det viktig at vi som folkevalgte lytter til innbyggerne, det er tross alt innbyggerne vi er her for.

Annonse
Annonse

Årsaken til at vi ba om at barnehjemstomta skulle være med videre i prosessen i forrige runde, var at det er sykehjem på barnehjemstomta et stort flertall av innbyggerne har sagt at de vil ha. Den andre tomta vi gjerne ville ha med videre, var Strandgata på Goma.

Nå har kommunedirektørens stab i samarbeid med eksterne konsulenter kommet frem til at barnehjemstomta kan bli et veldig godt utgangspunkt for første trinn i utbygging av sykehjem, og den andre tomta vi har ønsket oss, Strandgata på Goma, kan bli et godt trinn 2. For å møte behovet er det imidlertid nødvendig å også ta i bruk Storhaugen til sykehjemsplasser i dette alternativet. Det som er bra med denne løsningen, er at det å ta i bruk Storhaugen til sykehjemsplasser er noe som kan iverksettes forholdsvis raskt. Det er altså ikke slik det fremstilles av Ap at kommunedirektørens innstilling er en utsettelse. Det er derimot kommunedirektørens innstilling som gir mulighet til å realisere de første «nye» sykehjemsplassene raskest.

Annonse
Annonse

Aps forslag gir ikke en eneste ny eller ekstra sykehjemsplass før tidligst i 2028. Men det største problemet er at de legger opp til et nytt sykehjem som kan stå ferdig i 2028 uten å ha noen plan for hvordan de skal klare å sette det nye sykehjemmet i drift i 2028. Dét er det største problemet med deres forslag, og en vesentlig grunn til at vår gruppe på tre, sammen med Ragnhild Helseth fra Venstre, gikk inn for kommunedirektørens innstilling. For kommunedirektørens løsning tar faktisk høyde for at vi ikke bare skal klare å bygge nytt sykehjem, men at vi også skal klare å drifte det.

Tidens Krav antyder i sin leder 09.09.2022 at årsaken til at Ap og Sp går for en annen løsning er at det er valg neste år. Det kan godt hende. Så er det viktig å huske at vi skal forsvare drift av både skoler og sykehjem også etter valget.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrSom allerede nevnt - du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og legger isteden dine ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKvar på tidsaksen tar eg feil? Og, når TØI gjennomførte KS2 vurderinga var SVV som premissleverandør optimistisk når der gjaldt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at du selektivt tviler på konklusjonene i KS2-analysene av trinn 1 på Møreaksen, og isteden legger dine egne ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er langt frå samd i påstanden om at bompengefinansieringa er fullt ut tilbakebetalt i 2050. Enkel addisjon er at ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu bekrefter altså at KS2-rapporten viser til at bompengeperioden er slutt i 2050, og at sensitivitetsanalysene viser at analyseresultatet er ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse