Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Ytring
12 september 2022 09:22
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prosessen med valg av tomt for nytt sykehjem har så langt vært et forbilledlig samspill mellom innbyggere, folkevalgte, kommunedirektørens stab og innleide konsulenter.

Som folkevalgte er det vi som skal ta de overordnede beslutningene, men vi er helt avhengig av den kompetansen vi har å støtte oss til i kommunedirektørens stab. I tillegg er det viktig at vi som folkevalgte lytter til innbyggerne, det er tross alt innbyggerne vi er her for.

Annonse
Annonse

Årsaken til at vi ba om at barnehjemstomta skulle være med videre i prosessen i forrige runde, var at det er sykehjem på barnehjemstomta et stort flertall av innbyggerne har sagt at de vil ha. Den andre tomta vi gjerne ville ha med videre, var Strandgata på Goma.

Nå har kommunedirektørens stab i samarbeid med eksterne konsulenter kommet frem til at barnehjemstomta kan bli et veldig godt utgangspunkt for første trinn i utbygging av sykehjem, og den andre tomta vi har ønsket oss, Strandgata på Goma, kan bli et godt trinn 2. For å møte behovet er det imidlertid nødvendig å også ta i bruk Storhaugen til sykehjemsplasser i dette alternativet. Det som er bra med denne løsningen, er at det å ta i bruk Storhaugen til sykehjemsplasser er noe som kan iverksettes forholdsvis raskt. Det er altså ikke slik det fremstilles av Ap at kommunedirektørens innstilling er en utsettelse. Det er derimot kommunedirektørens innstilling som gir mulighet til å realisere de første «nye» sykehjemsplassene raskest.

Annonse
Annonse

Aps forslag gir ikke en eneste ny eller ekstra sykehjemsplass før tidligst i 2028. Men det største problemet er at de legger opp til et nytt sykehjem som kan stå ferdig i 2028 uten å ha noen plan for hvordan de skal klare å sette det nye sykehjemmet i drift i 2028. Dét er det største problemet med deres forslag, og en vesentlig grunn til at vår gruppe på tre, sammen med Ragnhild Helseth fra Venstre, gikk inn for kommunedirektørens innstilling. For kommunedirektørens løsning tar faktisk høyde for at vi ikke bare skal klare å bygge nytt sykehjem, men at vi også skal klare å drifte det.

Tidens Krav antyder i sin leder 09.09.2022 at årsaken til at Ap og Sp går for en annen løsning er at det er valg neste år. Det kan godt hende. Så er det viktig å huske at vi skal forsvare drift av både skoler og sykehjem også etter valget.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse