Annonse
Annonse
Terje Grytten Finnøy
Ytring
11 september 2022 12:05
Del på Facebook
Illustrasjon.
Illustrasjon.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Ca 700 millioner skal visstnok så langt være «forsvunnet» ifbm. planlegging av ett for folk flest håpløst luftslott av en omvei? 

Den fergefrie kryssingen av Romsdalsfjorden var og er fremdeles definert som strekningen mellom Ålesund og Bergsøy. Dvs. å forenkle og korte ned på reisetiden for både hele strekningen mellom Kristiansand og Trondheim, og dermed også denne delstrekningen.  Ikke som enkelte prøver å få det til. Altså å gjøre det om til en omvei fra Ørskogfjellet, tilbake/ned til Vik i Tomrefjord, ut på Otrøya og tilbake gjennom Molde by/langs hele Fannestranda? Og da omtrent hele strekningen i tunneller? 

Hvem er det som ikke har lest og skjønt oppgaven? 

Omveien fremstår for folk flest rett og slett som en fordyrende omvei, som i tilfelle den mot all sunn fornuft skulle bli påbegynt, samlet vil bli bestående av milevis med enkelt løp tunneler, dobbelt løp tunneler og rundkjøringer på rekke og rad? 

En omvei med en undersjøisk tunnel blant verdens dypeste?

En omvei med en av verdens lengste hengebroer?

En firefelts omvei mellom Vik i Tomrefjord og Julbøen i Molde?

En omvei som overhode ikke kan benyttes av myke trafikanter?

En omvei som i tilfelle vil sluse all gjennomgangstrafikk helt unødvendig rett gjennom Molde by/langs hele Fannefjorden? 

En hoved stamvei gjennom fylket vårt som en liten iherdig gruppe ønsker å dra i en både vertikal og horisontal omvei ut på øyer og under en dyp fjord?

Ett steinalder prosjekt som er uforståelig og uønsket av folk flest i fylket vårt?

annonse

Ett pengesluk uten magemål, som kunne blitt brukt på noe fornuftig og realiserbart istedenfor? 

Dvs. med en samlet prislapp i størrelsesorden 50 milliarder når samlet kostnader inkl.  alle nødvendige «tilknytningstraseer» summeres og tas med  til slutt?

Dette luftslottet mener en forholdsvis liten gruppe må til for å ta unna en ÅDT mellom Vestnes og Molde på ca. 2700? Og en ÅDT på ca. 4–500 mellom Otrøy og Molde?  (Ref. ÅDT Blindheimstunnellen som er i størrelsesorden opp mot 30.000).

Et virkelig dette ok pengebruk i 2022? 

Hvordan i all verden kan enkelte klare å forsvare dette «tulne» luftslottet? 

Heldigvis så finnes det sunn fornuft igjen i fylket vårt. Sentrumsorienterte Møre og Romsdal INP (Industri- og Næringspartiet) og Helsepartiet Møre og Romsdal har gjennom årsmøtevedtak bestemt at det skal samarbeides ved fylkes- og kommunevalg. I tillegg har FrP med flere skjønt galskapen her.

Men hva med H, Ap, Sp og KrF?  

Hvor henter disse logikken med dette uønskede sløseriet fra?

Når vil H, Ap, Sp og KrF innse og ta innover seg at dette er ett uønsket prosjekt av folk flest i fylket vårt?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 15 minutter siden Møreaksen bør prioriteres først på fergefri E39
@Terje SundsbøJaja, du får nå bare fortsette å bo i din egen lille drømmverden. 10. plass av 20, er ikke høyt ...
@Anne Mari SandshamnDine 3 første linker viser til prioriteringene fra mai, før revidert statsbudsjett nå i september. Og som du påviser – ...
Frode Hoseth 7 timer siden Et utspekulert verktøy
Idag den 07.10.2022 er Norges dag der Den Norske Nobelkomiteen sender signaler om (grunnleggende) menneskerettigheter, demokratiet og fredelig sameksistens for ...
Anne Mari Sandshamn 8 timer siden Møreaksen bør prioriteres først på fergefri E39
@Terje SundsbøLest denne Terje? : https://www.veier24.no/artikler/her-er-lista-vegvesenet-prioriterer-disse-store-veiprosjektene/519367   MA er ikke nevnt engang på noen av listene for de neste 5 år -  fakta ...
Mange gode nyheter for Møreaksen i statsbudsjettet. F.eks. gratis ferger til Otrøya og Gossen, noe som vil øke andelen av ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Møreaksen bør prioriteres først på fergefri E39
@Terje SundsbøLaaaaangt derifra gitt :) MA er gravlagt :) 
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte