Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Grytten Finnøy
Ytring
11 september 2022 12:05
Del på Facebook
Illustrasjon.
Illustrasjon.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ca 700 millioner skal visstnok så langt være «forsvunnet» ifbm. planlegging av ett for folk flest håpløst luftslott av en omvei?

Den fergefrie kryssingen av Romsdalsfjorden var og er fremdeles definert som strekningen mellom Ålesund og Bergsøy. Dvs. å forenkle og korte ned på reisetiden for både hele strekningen mellom Kristiansand og Trondheim, og dermed også denne delstrekningen. Ikke som enkelte prøver å få det til. Altså å gjøre det om til en omvei fra Ørskogfjellet, tilbake/ned til Vik i Tomrefjord, ut på Otrøya og tilbake gjennom Molde by/langs hele Fannestranda? Og da omtrent hele strekningen i tunneller?

Annonse
Annonse

Hvem er det som ikke har lest og skjønt oppgaven?

Omveien fremstår for folk flest rett og slett som en fordyrende omvei, som i tilfelle den mot all sunn fornuft skulle bli påbegynt, samlet vil bli bestående av milevis med enkelt løp tunneler, dobbelt løp tunneler og rundkjøringer på rekke og rad?

En omvei med en undersjøisk tunnel blant verdens dypeste?

En omvei med en av verdens lengste hengebroer?

En firefelts omvei mellom Vik i Tomrefjord og Julbøen i Molde?

En omvei som overhode ikke kan benyttes av myke trafikanter?

En omvei som i tilfelle vil sluse all gjennomgangstrafikk helt unødvendig rett gjennom Molde by/langs hele Fannefjorden?

En hoved stamvei gjennom fylket vårt som en liten iherdig gruppe ønsker å dra i en både vertikal og horisontal omvei ut på øyer og under en dyp fjord?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ett steinalder prosjekt som er uforståelig og uønsket av folk flest i fylket vårt?

Ett pengesluk uten magemål, som kunne blitt brukt på noe fornuftig og realiserbart istedenfor?

Dvs. med en samlet prislapp i størrelsesorden 50 milliarder når samlet kostnader inkl. alle nødvendige «tilknytningstraseer» summeres og tas med til slutt?

Dette luftslottet mener en forholdsvis liten gruppe må til for å ta unna en ÅDT mellom Vestnes og Molde på ca. 2700? Og en ÅDT på ca. 4–500 mellom Otrøy og Molde? (Ref. ÅDT Blindheimstunnellen som er i størrelsesorden opp mot 30.000).

Et virkelig dette ok pengebruk i 2022?

Hvordan i all verden kan enkelte klare å forsvare dette «tulne» luftslottet?

Heldigvis så finnes det sunn fornuft igjen i fylket vårt. Sentrumsorienterte Møre og Romsdal INP (Industri- og Næringspartiet) og Helsepartiet Møre og Romsdal har gjennom årsmøtevedtak bestemt at det skal samarbeides ved fylkes- og kommunevalg. I tillegg har FrP med flere skjønt galskapen her.

Men hva med H, Ap, Sp og KrF?

Hvor henter disse logikken med dette uønskede sløseriet fra?

Når vil H, Ap, Sp og KrF innse og ta innover seg at dette er ett uønsket prosjekt av folk flest i fylket vårt?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse