Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
06 desember 2022 12:03
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen har nærmest konstruert problem knyttet til Romsdalsaksen, mens problematiske sider ved Møreaksen som den 330 meter dype og 15 kilometer lange undersjøiske tunnelen i et aktivt jordskjelvområde blir omtalt som verdens sikreste. Julsundbrua er også krevende, og dimensjoneringen med 4-felt motorveg behøves på grunn av stabilitet – ikke trafikkmengde!

Kravet om 75 meters seilingshøyde for den påtenkte brua som del av løsningen til Romsdalsaksen virker sært når kravet for Julsundbrua er 65 meter. De største turistbåtene sin tilkomst til Åndalsnes er begrunnelsen, og da er det bra at alternative løsninger finnes.

Annonse
Annonse

Vegvesenet sitt forslag om ny bru over Tresfjorden – ganske nær den som allerede finnes er også merkelig. Brua har kapasitet til mer enn dobling av trafikken, og når etaten adresserer den unødvendige kostnaden til Romsdalsaksen er det grunn til undring. Om Møreaksen bygges medfører det et behov for ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua, men tross det er ikke kostnaden adressert til Møreaksen.

De gamle kirkene på Giske og i Borgundgavlen skaper ingen problem ved at veger er nær de gamle kirkene. I Borgundgavlen er det funnet rester fra flere kirker, og den som finnes nå ble bygget på restene fra en av de, og med historie lengre tilbake i tid enn kirka på Veøy.

Annonse
Annonse

På Giske går det veg 20–30 meter fra kirkeveggen. Kirkene ble plassert der de ligger grunnet gunstig plassering og tilkomst. På Veøy vil en trase langs sydsiden være skånsom i forhold til kirka og prestegården som jo ligger på det vernede området på nordsiden, og med en 70 meters høy skogkledd ås som skille.

Romsdalsaksen er mulighetenes akse, og det kan illustreres ved at det finnes alternative løsninger. Det har ikke Møreaksen for omtalte undersjøiske tunnel og brua.

En senketunnel med bredde 50–100 meter og dybde 20–30 meter vil med fem prosent stigning på begge sider tilsvare en total lengde på godt under 1.500 meter – dvs. mindre enn 1/10 av Tautratunnelen i dybde og lengde. Slik jeg oppfatter det, ligger forholdene godt til rette for denne løsningen langs RA-traseen.

Mulighetenes akse kan også benytte løsning med sluse som kan åpnes og lukkes for store båter. Åpningstiden reduseres jo, men bare en brøkdel i forhold til fergedrift. Romsdalsaksen kan gjøre ny E39 kortere, flatere, raskere og mye billigere enn konkurrenten. I samspill med E136 kan Romsdalsaksen som E39 skape kompakte, fleksible og effektive løsninger for stamvegene både ved senketunnel eller sluse.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Ja, senketunneler er en fin løsning,se på senkebroen mellom Sverige og Danmark, Øresundsbroen, det er en senketunnel. Og den fungerer veldig bra. Man slipper joå tenke på seilingshøyde i det hele tatt da, bare det er dypt nok og bredt nok :) Og så veldig dyp trenger den heller ikke være. Et veldig bra forslag, som må sjekkes ut :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Å ha en undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen vil ikke samsvare med markedsføringen av Romsdalsaksen som et oversjøisk alternativ, slik den ble fremstilt før meningsmålingene. Senketunnel er en type undervannstunnel som bygges i seksjoner på land, og deretter senkes på plass.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 1 år siden
    Kva med eit kompromiss, Hofset? Vi bygger Møreaksen konvensjonelt, og så blir Langfjordsambandet pilot for senketunnell? Då er vi kvitt alle ferjene til Romsdalshalvøya (tel ikkje med Sekkenferja).
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Å hevde at tunnelen under Tautra går i et aktivt jordskjelvområde faller på sin egen urimelighet. Se til Japan, der er det aktive jordskjelvområder, og de har flere gamle undersjøiske tunneler, uten at dette har medført problemer.

    Julsundbroen blir svær lang, og det krever tilsvarende dimensjonering, mer enn dagens trafikkmengde. Men man bygger slike broer med et langt tidsperspektiv, og terskelen for 4-feltsvei vil nok rimelig raskt nærme seg. Da ville det være tåpelig å ha bygd broen for liten.

    Kravet til seilingshøyde for Julsundbroen er lavere enn kravet til seilingshøyde på Romsdalsaksen til Åndalsnes, av den opplagte grunn at det er ubegrenset seilingshøyde for båttrafikken over den undersjøiske tunnelen i det andre fjordløpet. Det finnes altså et alternativ hvis Julsundbroen blir for lav.

    Å tvile på de faglige vurderingene til Riksantikvaren angående Veøya tjener heller ikke artikkelforfatteren stor ære, som her gir seg ut får å være en besservisser.

    De alternative løsningene som skisseres for Romsdalsaksen bryter med markedsføringen om Romsdalsaksen er et oversjøisk alternativ, slik det ble fremstilt i meningsmålingene.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse