Annonse
KSU – Vipps – desktop
Aun Johnsen, busspassasjer og pendler fra Gjemnes
Ytring
Aun Johnsen, busspassasjer og pendler fra Gjemnes
14 februar 2023 15:30
Del på Facebook
Aun Johnsen jobber i kontorfellesskapet MelloM på Løkkemyra i Kristiansund og er avhengig av et daglig fungerende kollektivtilbud mellom Kristiansund og hjemstedet på Gjemnes. Foto. Steinar Melby / KSU.NO
Aun Johnsen jobber i kontorfellesskapet MelloM på Løkkemyra i Kristiansund og er avhengig av et daglig fungerende kollektivtilbud mellom Kristiansund og hjemstedet på Gjemnes. Foto. Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg har over de siste to årene gjentatte ganger klaget over kollektivtilbudet i fylket. Etter at jeg ble syk er jeg nå helt avhengig av busstilbudet da jeg ikke har lov til å kjøre bil med de medisinene jeg bruker.

Derfor har jeg ved flere anledninger tatt kontakt med FRAMs kundesenter for å klage på stadig færre avganger både på hverdag og på helg, mangel på informasjon ved driftsproblemer med mer..

Annonse
Annonse

FRAM svarer hver gang at reduksjonene og mangelen på informasjon skyldes at Møre og Romsdal fylkeskommune ikke har råd til å drifte busstilbudet.

Som om ikke dette var nok, toppet frustrasjonen seg siste torsdag da jeg oppdaget at FRAMs kundesenter i tillegg hadde redusert åpningstiden sin. Det oppdaget jeg da jeg leste en nyhetsartikkel i Tidens Krav like etter klokken 16:00 om at Gjemnessundbrua var stengt og blokkert av et vogntog.

Annonse
Annonse

Jeg prøvde umiddelbart å kontakte FRAMs kundesenter for å høre om om dette ville gå ut over avgangen til TIMEkspressen fra Kristiansund klokken 17:00. Her ble jeg møtt av en telefonsvarer og en innspilt stemme som informerte meg om at kundesenteret hadde stengt 16:00 og at jeg kunne ta kontakt på telefon følgende dag eller kontakte dem via e-post. Jeg hadde da ingen mulighet til å vite om jeg kunne forvente planlagt bussrute, eller om jeg skulle benytte en annen rute for å komme meg hjem, eksempelvis via Averøy og Eide.

Fra tidligere erfaringer vet jeg at driftsvaktene til buss-selskapene har hemmelig nummer, slik at vanlige kunder heller skal benytte kundesenteret og det hjelper lite når kundesenteret stenger klokken 16:00. Det ble heller aldri lagt ut trafikkmeldinger for Rute 100 TIMEkspressen, hverken i FRAM-appen eller på Fram sine hjemmesider.

Som kunde føler jeg at vi som må benytte kollektivtrafikk blir ignorert av Møre og Romsdal fylkeskommune, FRAM og av driftsselskapene.

Hvis det er slik at fylket ikke har råd til å drifte bussene, hvem er det da som kan ta over ansvaret for et forsvarlig kollektivtilbud?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse