Jeg har over de siste to årene gjentatte ganger klaget over kollektivtilbudet i fylket. Etter at jeg ble syk er jeg nå helt avhengig av busstilbudet da jeg ikke har lov til å kjøre bil med de medisinene jeg bruker.
Derfor har jeg ved flere anledninger tatt kontakt med FRAMs kundesenter for å klage på stadig færre avganger både på hverdag og på helg, mangel på informasjon ved driftsproblemer med mer..
FRAM svarer hver gang at reduksjonene og mangelen på informasjon skyldes at Møre og Romsdal fylkeskommune ikke har råd til å drifte busstilbudet.
Som om ikke dette var nok, toppet frustrasjonen seg siste torsdag da jeg oppdaget at FRAMs kundesenter i tillegg hadde redusert åpningstiden sin. Det oppdaget jeg da jeg leste en nyhetsartikkel i Tidens Krav like etter klokken 16:00 om at Gjemnessundbrua var stengt og blokkert av et vogntog.
Jeg prøvde umiddelbart å kontakte FRAMs kundesenter for å høre om om dette ville gå ut over avgangen til TIMEkspressen fra Kristiansund klokken 17:00. Her ble jeg møtt av en telefonsvarer og en innspilt stemme som informerte meg om at kundesenteret hadde stengt 16:00 og at jeg kunne ta kontakt på telefon følgende dag eller kontakte dem via e-post. Jeg hadde da ingen mulighet til å vite om jeg kunne forvente planlagt bussrute, eller om jeg skulle benytte en annen rute for å komme meg hjem, eksempelvis via Averøy og Eide.
Fra tidligere erfaringer vet jeg at driftsvaktene til buss-selskapene har hemmelig nummer, slik at vanlige kunder heller skal benytte kundesenteret og det hjelper lite når kundesenteret stenger klokken 16:00. Det ble heller aldri lagt ut trafikkmeldinger for Rute 100 TIMEkspressen, hverken i FRAM-appen eller på Fram sine hjemmesider.
Som kunde føler jeg at vi som må benytte kollektivtrafikk blir ignorert av Møre og Romsdal fylkeskommune, FRAM og av driftsselskapene.
Hvis det er slik at fylket ikke har råd til å drifte bussene, hvem er det da som kan ta over ansvaret for et forsvarlig kollektivtilbud?