Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Del på Facebook
Aun Johnsen jobber i kontorfellesskapet MelloM på Løkkemyra i Kristiansund og er avhengig av et daglig fungerende kollektivtilbud mellom Kristiansund og hjemstedet på Gjemnes. Foto. Steinar Melby / KSU.NO
Aun Johnsen jobber i kontorfellesskapet MelloM på Løkkemyra i Kristiansund og er avhengig av et daglig fungerende kollektivtilbud mellom Kristiansund og hjemstedet på Gjemnes. Foto. Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Jeg har over de siste to årene gjentatte ganger klaget over kollektivtilbudet i fylket. Etter at jeg ble syk er jeg nå helt avhengig av busstilbudet da jeg ikke har lov til å kjøre bil med de medisinene jeg bruker.

Derfor har jeg ved flere anledninger tatt kontakt med FRAMs kundesenter for å klage på stadig færre avganger både på hverdag og på helg, mangel på informasjon ved driftsproblemer med mer..

annonse

FRAM svarer hver gang at reduksjonene og mangelen på informasjon skyldes at Møre og Romsdal fylkeskommune ikke har råd til å drifte busstilbudet.

Som om ikke dette var nok, toppet frustrasjonen seg siste torsdag da jeg oppdaget at FRAMs kundesenter i tillegg hadde redusert åpningstiden sin. Det oppdaget jeg da jeg leste en nyhetsartikkel i Tidens Krav like etter klokken 16:00 om at Gjemnessundbrua var stengt og blokkert av et vogntog.

annonse

Jeg prøvde umiddelbart å kontakte FRAMs kundesenter for å høre om om dette ville gå ut over avgangen til TIMEkspressen fra Kristiansund klokken 17:00. Her ble jeg møtt av en telefonsvarer og en innspilt stemme som informerte meg om at kundesenteret hadde stengt 16:00 og at jeg kunne ta kontakt på telefon følgende dag eller kontakte dem via e-post. Jeg hadde da ingen mulighet til å vite om jeg kunne forvente planlagt bussrute, eller om jeg skulle benytte en annen rute for å komme meg hjem, eksempelvis via Averøy og Eide.

Fra tidligere erfaringer vet jeg at driftsvaktene til buss-selskapene har hemmelig nummer, slik at vanlige kunder heller skal benytte kundesenteret og det hjelper lite når kundesenteret stenger klokken 16:00. Det ble heller aldri lagt ut trafikkmeldinger for Rute 100 TIMEkspressen, hverken i FRAM-appen eller på Fram sine hjemmesider.

Som kunde føler jeg at vi som må benytte kollektivtrafikk blir ignorert av Møre og Romsdal fylkeskommune, FRAM og av driftsselskapene.

Hvis det er slik at fylket ikke har råd til å drifte bussene, hvem er det da som kan ta over ansvaret for et forsvarlig kollektivtilbud?

annonse

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 12 timer siden Skandalene fra Frp omkring Møreaksen
Pressen fungerer som sandkassen til den privatpraktiserende stortingspolitikeren fra Frp, som kontinuerlig sprer om seg med «fake news» om Møreaksen, ...
Hva sier løgneren som bevisst, og mot bedre vitende, kontinuerlig forsøker å villede folket til å tro at Møreaksen er ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Svindyrt med Møreaksen!
@Terje G. FinnøySå enig med deg. Det finnes mange parti som ikke er så ivrig på dette "drømmeslottet". Jeg vet iaffal hva ...
Terje G. Finnøy 2 dager siden Svindyrt med Møreaksen!
Bom og litt til. På Åndalsnes ønskes/kreves det nå fartsdumper ifbm. E136I Steinkjer fikk man E6 rett gjennom byen. Nå ...
@Terje SundsbøTakk det samme til deg og  :)  Jeg ler og masse hver dag :) 
@Anne Mari SandshamnJeg ler masse – bare fortsett å skrive du….
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte