Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
15 februar 2023 10:53
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Å hevde at de 20–30 milliarder kronene som staten har spart på å ikke bygge Møreaksen kommer til anvendelse for andre samferdselsprosjekt i fylket, er i beste fall tøvete. Ryker Møreaksen, så ryker i hvert fall Hafast. Den lista kan gjøres lengre.»

Dette er sitat fra SMP-journalist Geir Strand sin kommentar «Bråket om Møreaksen er et varsel om hva vi har i vente» (krever abonnement). Strand peker på store brister i motstandere til Møreaksen sin logikk, men er ganske ukritisk til sin egen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Samlede kostnader for Hafast + Møreaksen + Halsa-sambandet er minst 100 mrd. Hafast inkludert alle følgekostnader fra Volda til Breivika krever mer enn halvparten av nevnte beløp. Kostnaden for en helt ferdig «Møreaksen» mellom Molde og Ålesund, samt følgekostnader – kjenner ingen. At den blir mer enn 20-30 milliard er imidlertid åpenbart, og Halsa-sambandet koster også noen milliard.

Logikken i at når Møreaksen er bygget, så blir det lettere å realisere andre prosjekt i fylket er litt spesiell. Dersom kostnaden for Møreaksen blir langt billigere, som f.eks 10–15 milliard – da kunne det blitt enklere å realisere også andre prosjekt i fylket. Men, dersom kostnaden for MA blir som svært mange tror – minst 40 mrd, da blir det full stopp for andre prosjekt i fylket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er en viss frykt på Sunnmøre at dersom strekningen Molde–Vik, omtalt som «del 1» bygges først, så vil de 20–30 milliardene som Strand nevner være helt eller tilnærmet oppbrukt. For Sunnmøre er jo E136 fra Ålesund til Dombås viktigst, samt at trafikken mellom Ørskogfjellet og Ålesund er langt større enn enn Molde–Vik.

Rekkefølgen i utbygging bør skje i henhold til behov og trafikk – ikke nærsynt lokalpatriotisme. Skalkeskjul som denne bærebjelken i argumentasjonen for Møreaksen om vekst og utvikling av bo- og arbeidsmarked for Ålesund og Molde er avslørt. Summen av avstand, bompenger og bilkostnader vil ikke gi vekst – snarere motsatt. Med samlede årlige reisekostnader til og fra jobb langt over kr 100.000,- blir det ingen vekst i pendlingen mellom byene.

Utsettelsen for Møreaksen er avklart, men ikke hvilke konsekvenser utsettelsen kan få. Gamle kostnadstall er utdatert og har nå liten verdi. Neste trinn er tall fra KS2, og der er kravene hevet mange hakk.

Ny E39 gjennom fylket kan byges på mange vis, og valgene gir ulike lengder, reisetider, kostnader og andre viktige forhold som miljø og sikkerhet. Å satse på alternativ som gir best score på parametrene er ikke tøvete.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Bjørn Fladmark · 1 år siden
    En må ta hensyn til realitetene og slå fast at det bl.a. blir så dyrt for folk å pendle at arbeidsmarked argumentet faller. Så må man lytte til transportnæringa som sier at slitasje ved bremsing nedover og forbruk drivstoff oppover i den 300m dype tunnelen ikke gjør veien hensiktsmessig. Krav til kjøre og hviletider tilpasses svært godt, og er ønskelig, ombord i miljøgunstige og frekvente ferger. Folk flest i Møre og Romsdal vil dessuten at de knappe samferdselskronene først skal brukes der trafikken er størst og tyngst. Uansett politisk syn på saken så må alle ta inn over seg hva kostnadsøkninga faktisk er. Vitterlig stor forskjell på 20 og 40 mrd.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 1 år siden
    Geir Strand treff som vanleg svært presist med si analyse. Når Stoltenberg 2-regjeringa lanserte "Ferjefri E39" i 2011 opplevde  vi ei brei politisk semje om dette. Som Strand er inne på, ønsker ein no å vri pengebruken over på andre felt. Vi som bur i Møre og Romsdal risikerer å sjå at kystvegen vart utbygd frå Kristiansand, men stoppa i Bergen. 

    Heldigvis fins det folk på Mørebenken som framleis kjempar for fylket sine interesser, og arbeider for å halde den viktige fjordkryssinga via neste års NTP. Om ikkje kan vi vinke farvel til prosjektet Ferjefri E39.  Å legge opp til omkamp om ti år gamle trasévedtak tjener ikkje saka, dessverre.  

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 2 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 4 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 6 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 7 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 8 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse