Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
28 mars 2023 08:39
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll / Statens vegvesen
Illustrasjon: Rambøll / Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For få uker siden skrev journalisten til Sunnmørsposten i Oslo, Geir Strand:

«Å hevde at de 20-30 milliarder kroner som staten har spart på å ikke bygge Møreaksen kommer til anvendelse for andre samferdselsprosjekt i fylket, er i beste fall tøvete»

Annonse
Annonse

Min kommentar til utsagnet var slik: «Dersom kostnaden for Møreaksen blir langt billigere, som f.eks 10–15 milliard – da kunne det blitt enklere å realisere også andre prosjekt i fylket. Men, dersom kostnaden for MA blir som svært mange tror – minst 40 mrd, da blir det full stopp for andre prosjekt i fylket.»

Mange har forsøkt uten hell å få innsyn i den ferske KS2-rapporten for delstrekningen Molde–Vik, som også har blitt omtalt som «del 1» for Møreaksen. Det har imidlertid flere aviser nå klart, og har publisert fra rapporten.

KS2-rapporten konkluderer med at sterk prisstigning og usikkerhet er blant årsakene til at kostnaden nå er beregnet til 25,6 mrd for Molde–Vik. Møreaksen «krever» ekstra kostnader for ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua, og en drøyt 6 km lang tunnel fra Vik og opp til Ørskogfjellet – som deler av løsningen. Alt medregnet vil nok kostnaden være minst 30 mrd for Molde–Ørskogfjellet, og et sted mellom 40 og 50 mrd for hele strekningen til Breivika i Ålesund.

Annonse
Annonse

En konsekvens av den store kostnadsøkningen, blir sterkt økte bompengesatser. 5–600 kr T/R til bompenger, og 4–500 kr til bilhold gir daglige kostnader på omkring 1000 kroner for pendlere mellom Ålesund og Molde. Kronargumentet til Møreaksen om sterk økning for bo- og arbeidsmarkedet mellom byene har aldri vært mindre aktuelt!

Romsdalsaksen «krever» ikke noe av det som er beskrevet, og kostnadene starter ved Hjelvika. Totalt omfang er langt mindre med Romsdalsaksen, og det vil klart påvirke kostnadene. Flytebruer er viktig ingrediens i Romsdalsaksen sin løsning. Krav om 75 meters seilingshøyde for ei planlagt bru skaper utfordringer, men her finnes minst 2 alternative løsninger.

Et oversjøisk alternativ er en sluse som kan åpnes og lukkes når båter passerer.
Det andre alternativet er en kort senketunnel med dybde maks 30 meter – samme løsning som i Trondheim under Skansen. Forutsetningene hevdes å være gode for en slik løsning.

Strekningen Breivika–Ørskogfjellet er fortsatt uavklart, men påvirker ikke kampen mellom Romsdalsaksen og Møreaksen. Rimeligere løsninger gir lavere bompengesatser, og de beste variantene av Romsdalsaksen mangler fortsatt en uhildet utredning, slik at man kan få frem en reell sammenligning.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 6 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse