For få uker siden skrev journalisten til Sunnmørsposten i Oslo, Geir Strand:
«Å hevde at de 20-30 milliarder kroner som staten har spart på å ikke bygge Møreaksen kommer til anvendelse for andre samferdselsprosjekt i fylket, er i beste fall tøvete»
Min kommentar til utsagnet var slik: «Dersom kostnaden for Møreaksen blir langt billigere, som f.eks 10–15 milliard – da kunne det blitt enklere å realisere også andre prosjekt i fylket. Men, dersom kostnaden for MA blir som svært mange tror – minst 40 mrd, da blir det full stopp for andre prosjekt i fylket.»
Mange har forsøkt uten hell å få innsyn i den ferske KS2-rapporten for delstrekningen Molde–Vik, som også har blitt omtalt som «del 1» for Møreaksen. Det har imidlertid flere aviser nå klart, og har publisert fra rapporten.
KS2-rapporten konkluderer med at sterk prisstigning og usikkerhet er blant årsakene til at kostnaden nå er beregnet til 25,6 mrd for Molde–Vik. Møreaksen «krever» ekstra kostnader for ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua, og en drøyt 6 km lang tunnel fra Vik og opp til Ørskogfjellet – som deler av løsningen. Alt medregnet vil nok kostnaden være minst 30 mrd for Molde–Ørskogfjellet, og et sted mellom 40 og 50 mrd for hele strekningen til Breivika i Ålesund.
En konsekvens av den store kostnadsøkningen, blir sterkt økte bompengesatser. 5–600 kr T/R til bompenger, og 4–500 kr til bilhold gir daglige kostnader på omkring 1000 kroner for pendlere mellom Ålesund og Molde. Kronargumentet til Møreaksen om sterk økning for bo- og arbeidsmarkedet mellom byene har aldri vært mindre aktuelt!
Romsdalsaksen «krever» ikke noe av det som er beskrevet, og kostnadene starter ved Hjelvika. Totalt omfang er langt mindre med Romsdalsaksen, og det vil klart påvirke kostnadene. Flytebruer er viktig ingrediens i Romsdalsaksen sin løsning. Krav om 75 meters seilingshøyde for ei planlagt bru skaper utfordringer, men her finnes minst 2 alternative løsninger.
Et oversjøisk alternativ er en sluse som kan åpnes og lukkes når båter passerer.
Det andre alternativet er en kort senketunnel med dybde maks 30 meter – samme løsning som i Trondheim under Skansen. Forutsetningene hevdes å være gode for en slik løsning.
Strekningen Breivika–Ørskogfjellet er fortsatt uavklart, men påvirker ikke kampen mellom Romsdalsaksen og Møreaksen. Rimeligere løsninger gir lavere bompengesatser, og de beste variantene av Romsdalsaksen mangler fortsatt en uhildet utredning, slik at man kan få frem en reell sammenligning.