Vi har nå fått lese avisenes dom fra en fersk, meget omfattende og grundig kvalitetssikring av de faglige utredningene som Statens vegvesen har framlagt for trinn 1 på Møreaksen. Den eneste alvorlige innsigelsen fra KS2-rapporten ser ut til å være at Møreaksen rammes av samme kostnadsøkninger som øvrige samferdselsprosjekter. Russlands invasjon av Ukraina og krigen der har medført store prisøkninger på mange råvarer, denne kostnadsøkningen er ikke unik for Møreaksen.
Slik sett er dette oppløftende, i den forstand at de rapportene som Statens vegvesen har presentert for Møreaksen dermed har vist seg å være grundige og korrekte. Med unntak altså av effektene av Putins krigføring i Europa. Disse faglige analysene er grunnlaget for at et stort politisk flertall både på Stortinget og i fylkestinget, samt alle berørte kommuner har gått inn for Møreaksen som den beste traséen for Fergefri E39 over Romsdalsfjorden.
I KS2-analysen legges det til grunn at hele denne kostnadsøkningen finansieres kun med økte bompenger. Det betyr at statens bidrag til veibygging er uavhengig av kostnadene. En eventuell kostnadsreduksjon større enn opprinnelig bompengefinansiering vil da medføre at bilistene mottar penger for hver bompassering på Møreaksen. Slik er det selvsagt ikke. Det kan være at KS2-analysen tar feil på dette punktet. Avisenes annonserte pris-sjokk for bilistene bygger på usikre premisser.
Alternativet til Møreaksen er ikke en annen trasé for kryssingen av Romsdalsfjorden, fordi tilsvarende kostnadsøkninger vil inntre også der. Dessuten vil Møre og Romsdal fylkeskommune da måtte stå for finansieringen av fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, som har flere innbyggere enn Nordøyene. Ikke mange ansvarlige fylkespolitikere ønsker å overta disse kostnadene.
Alternativet er fortsatt ferge. Ferger er energi-verstinger. Alle skip må trenge gjennom en enorm vannmotstand, også ved havblikk, uansett energikilde for framdrift. Dermed har el-ferger rekkevidde knapt til en fjordkryssing. Ferger er derfor ikke bærekraftig, og langt fra framtidsrettet. Med ferge er veiene oftest stengt minst 85 prosent av tiden, det bidrar ikke til positiv utvikling over tid.
Mange politikere kjemper for gratis ferge for brukerne. Likevel kommer årlige fergeopprør, til evig tid, etter hvert som rutetilbudet strupes for å spare kostnader, enten i fylkeskommunen eller i statsbudsjettet. Det hjelper lite med gratis ferge når den ikke går. Om man mener at fergene bør være gratis, så bør vel også fergeavløsningsprosjekter være gratis for brukerne?
Fergeavløsningsprosjekter er eneste garanti mot evige fergeopprør. Hensynstas at tunnelen under Romsdalsfjorden har levetid på 100 år, og alltid åpen, da er det vanskelig å forsvare en usikker fergeløsning. I hvert fall om tidshorisonten er lenger enn bompengeperioden. All erfaring viser at når fergene forsvinner så blomstrer lokaltrafikken, og dermed også lokalt næringsliv og kulturliv.