Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Ledig tomt på gamle Goma barneskole? Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Ledig tomt på gamle Goma barneskole? Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

21. april kunne vi lese at kommunedirektøren innstiller på at Kristiansund kommune velger Strandgata på Goma som tomt for nytt sykehjem.

Han trekker frem bydelsutvikling som et viktig argument, og at dette vil kunne gi økt livskvalitet og trivsel for innbyggerne i området. Kommunedirektøren hevder videre at han tror en plassering av sykehjem på Goma vil føre til økt verdiskapning og økonomisk vekst i området, med nye arbeidsplasser og økning i tilbudet av varer og tjenester.

Annonse
Annonse

Hvordan dette skal oppstå i kjølvannet av et sykehjem på Goma er jeg noe usikker på, og det hele virker noe vagt.

Utredningene av de to gjenværende alternativene Storhaugen på Kirklandet og Strandgata på Goma kommer nokså likt ut helsefaglig og kommunedirektøren påpeker selv at skillet mellom de to alternativene går på økonomi på den ene siden og bydelsutvikling på den andre.

På tross av at Strandgata blir et dyrere alternativ, så velger altså kommunedirektøren å innstille på plassering av sykehjem på Goma. Mulighetene for en bydelsutvikling veier altså tyngre enn økonomi, og det er her bystyret må ta til fornuft når saken kommer for behandling.

Annonse
Annonse

Kristiansund kommune har mangel på sykehjem/omsorgsplasser per i dag og behovet vil bare øke i årene som kommer. Samtidig er jo ikke økonomien akkurat robust, og trolig vil det bare bli tøffere tider her også, med mindre man endrer kurs.

I lys av dette bør kommunedirektøren innstille på det alternativet som gir mest omsorgstjenester per krone. Dette er lovpålagte tjenester som bør ha prioritet foran (en høyst usikker grad av) bydelsutvikling.

Bydelsutvikling er en god tanke, men ikke når det gis forrang sykehjem og omsorgtjenester.

Jeg anbefaler derfor kommunedirektøren om å tenke seg om en gang til når det gjelder denne innstillingen. Ingebrigtsen er en fornuftig mann, men her bommer han litt.

Ønsker han å drive god byutvikling så kan han heller se mot Pilotveien der kommunen gjennom sitt eierskap i ReMidt, jobber for en etablering av et regionalt avfallsanlegg, midt mellom en utsatt flyplass, naturreservat, handelspark og et boligfelt som stadig vokser.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 23 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse